Veelgestelde vragen

Hieronder staan de vijftien meestgestelde vragen bij het aanvragen van een gratis account.
Mocht je geen antwoord op je vraag vinden, neem dan gerust contact met ons op.

1. Waarom Laposta?

Om kort te zijn: vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. In Nederland en België is er geen ander e-mailmarketingprogramma dat zoveel biedt voor zo'n laag tarief. Tot 2000 relaties kan Laposta zelfs gratis worden gebruikt.

Ten opzichte van andere leveranciers heeft Laposta de volgende plussen:

a. Zeer betrouwbaar
b. Heldere bediening
c. Uitstekende verzendreputatie (deliverability)
d. Gemakkelijk relaties beheren
e. Eenvoudig nieuwsbrieven opmaken
f. Uitgebreide en heldere statistieken
g. Live rapportage van campagnes
h. Leesratio: registratie van aantal gelezen e-mails
i. Bezoekratio: alle bezoeken van relaties aan website
j. Registratie van alle handelingen per relatie
k. Hele programma beveiligd (over ssl)
l. Ook white label te gebruiken
m. Correct Nederlands
n. Snelle en persoonlijke service
o. Gratis gebruik tot 2000 relaties
p. Lage tarieven

Naar boven

2. Wat heb ik nodig om Laposta te kunnen gebruiken?

Eigenlijk niets. Toegang tot internet is voldoende om Laposta te kunnen gebruiken.

Voor Laposta hoef je niets bijzonders aan te schaffen: geen speciale software of hardware, geen extra diensten als hosting. Ook worden je servers niet extra belast. Laposta draait op eigen Laposta-servers die door ons worden onderhouden.

Het enige wat je hoeft te doen, is een gratis account aanvragen.

De eerste keer krijg je uitgelegd hoe je direct met Laposta aan de slag kunt gaan.

Naar boven

3. Wat moet ik doen om met Laposta nieuwsbrieven te versturen?

Je moet hiervoor drie dingen doen.

Ten eerste moet je het e-mailadres van je relaties in Laposta invoeren. Voor (grotere) bestanden kan dit geautomatiseerd. Naast het e-mailadres kun je ook andere gegevens (zoals voor- en achternaam, en woonplaats) invoeren. Met deze extra gegevens kun je je nieuwsbrief personaliseren.

Ten tweede moet je een nieuwsbriefsjabloon opmaken. Een van de vele basissjablonen in je account kun je hiervoor gebruiken. Met een sjabloon leg je je huisstijl (logo, huiskleuren, lettertype, lettergrootte, etc.) vast voor je nieuwsbrieven. Je kunt ook kiezen voor één van de kant-en-klare sjablonen uit onze Sjablonengalerij of een (nagenoeg) kant-en-klare nieuwsbrief in Laposta importeren.

Ten derde moet je je nieuwsbriefsjabloon vullen met informatie. Behalve tekst kun je aan je nieuwsbrief ook afbeeldingen, links, bestanden en sociale media toevoegen.

Als je je nieuwsbrief hebt opgesteld, kun je deze voor verzending eerst testen op een aantal van te voren geselecteerde e-mailadressen.

Naar boven

4. Kan ik iedereen zomaar een nieuwsbrief versturen?

Nee, je mag alleen nieuwsbrieven versturen aan je huidige klanten en aan relaties die vooraf hiertoe expliciet toestemming hebben gegeven.

Het ongewenst versturen van nieuwsbrieven aan bedrijven en particulieren (spammen) is strafbaar. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) houdt hier toezicht op.

Hoe kom je aan expliciete toestemming? Een veelgebruikte manier is via een aanmeldformulier op je website. Op je website en in je online en offline communicatie kun je mensen attenderen op de mogelijkheid zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Binnen Laposta kun je eenvoudig een aanmeldformulier opmaken en plaatsen op je website.

Naar boven

5. Hoe test ik Laposta vrijblijvend?

Je kunt Laposta vrijblijvend testen door een gratis account aan te vragen.

Als ons programma bevalt, kun je het tot maximaal 2000 relaties gratis blijven gebruiken. Hiervoor hoef je geen extra actie te ondernemen.

Naar boven

6. Hoe test ik Laposta vrijblijvend zonder limiet van 2000 relaties?

Wil je Laposta testen voor meer dan 2000 relaties? Wil je als test meer dan 12.000 nieuwsbrieven per maand versturen? Of wil je tijdens je test geen Laposta-logo onderaan je verzonden nieuwsbrieven hebben?

Dat kan. Neem hiervoor contact op met onze helpdesk. Zij zorgen er dan voor dat je ons programma gedurende (minimaal) vier weken zonder beperkingen kunt gebruiken.

Naar boven

7. Zitten er beperkingen aan het gratis account?

Aan het gebruik van een gratis account stellen we vier voorwaarden:

1. Tot maximaal 2000 relaties

Met een gratis account kun je aan maximaal 2000 relaties nieuwsbrieven versturen.

2. Tot maximaal 12.000 nieuwsbrieven per maand

Met een gratis account kun je per maand in totaal maximaal 12.000 nieuwsbrieven versturen.

3. Onderaan elke nieuwsbrief een verwijzing naar Laposta

Met een gratis account wordt onderaan elke nieuwsbrief die je met ons programma verstuurt, (op een bescheiden manier) verwezen naar Laposta. Onderaan elke nieuwsbrief wordt ons logo vertoond en verschijnt de melding: ''Deze e-mail is verzonden met het nieuwsbriefprogramma Laposta'.

4. Maximaal één gratis account per bedrijf

Per organisatie (bedrijf, instelling) mag maximaal één gratis account worden aangevraagd.

Met een gratis account beschik je verder over dezelfde mogelijkheden (functies) als gebruikers van een betaald account.

Naar boven

8. Is het gratis account écht gratis?

Ja, het gratis account is écht gratis - blijvend gratis.

Het gratis account is daarmee ook geheel vrijblijvend. Het verplicht je tot niets. Nu niet. En in de toekomst niet.

Met het gratis account kun je testen of Laposta aan je verwachtingen voldoet. Als dat zo is, kun je tot 2000 relaties Laposta blijvend gratis gebruiken.

Met een gratis account kun je maximaal 12.000 nieuwsbrieven per maand versturen. Met een gratis account wordt onderaan elke verzonden nieuwsbrief (op bescheiden wijze) verwezen naar Laposta.

Met een betaald abonnement kun je ons programma gebruiken zonder deze 'beperkingen'. Als je een abonnement wilt, of mailcredits wilt aanschaffen, kun je contact opnemen met onze helpdesk.

Voor alle duidelijkheid: wij zetten je gratis account nooit om in een betaald account zonder dat je duidelijk hebt aangegeven dit te willen.

Naar boven

9. Hoe zet ik mijn gratis account om in een betaald abonnement?

Hiervoor kun je contact opnemen met onze helpdesk. Wij passen je account dan aan. In overleg bepalen we in welke tariefgroep je valt.

Naar boven

10. Wat omvat een betaald abonnement op Laposta?

Met een betaald abonnement beschik je over alle mogelijkheden van ons nieuwsbriefprogramma.

Met een betaald abonnement mag je je relaties een onbeperkt aantal nieuwsbrieven versturen.

Met een betaald abonnement is er geen verwijzing onderaan je nieuwsbrieven naar Laposta.

Voor onze abonnees maken we - als je dat wilt - een gratis sjabloon op maat.

Naar boven

11. Hoe wordt het tarief voor een betaald abonnement bepaald?

De hoogte van je abonnementstarief hangt alleen af van het aantal actieve relaties dat je hebt. Bij een abonnement hanteren wij geen opstartkosten of kosten voor e-mailbundels.

Als je besluit een abonnement te nemen, word je - op basis van het aantal actieve relaties dat je hebt of verwacht te krijgen - ingedeeld in een tariefgroep. Je krijgt vervolgens van ons een factuur ter grootte van het bedrag dat hoort bij deze tariefgroep.

Alleen als je tijdens het abonnementsjaar op grote schaal relaties invoert, en minstens vier tariefgroepen hoger lijkt uit te komen, sturen we je tijdens het abonnementsjaar een aanvullende factuur. We willen zo voorkomen dat je achteraf veel moet bijbetalen.

Aan het einde van het abonnementsjaar stellen we vast hoeveel actieve relaties je gemiddeld in dat jaar heeft gehad. Kom je uit in een hogere tariefgroep, dan betaal je achteraf extra over het verschil tussen beide tariefgroepen. Kom je uit in een lagere tariefgroep, dan restitueren wij het verschil.

Bij verlenging van je abonnement wordt voor de bepaling van het abonnementstarief uitgegaan van het gemiddelde aantal actieve relaties dat je in het voorgaande abonnementsjaar had. Ook bij verlenging bekijken we aan het einde van het abonnementsjaar weer of je goed was ingedeeld. Als je in een te lage tariefgroep zat, betaal je extra; als je te hoog was ingedeeld krijg je het teveel betaalde achteraf gerestitueerd.

Alle gegevens die betrekking hebben op je tariefgroep (het gemiddelde aantal actieve relaties per maand en het jaargemiddelde dat hierop is gebaseerd) worden in Laposta voor je bijgehouden. Je vindt deze gegevens na het inloggen in je account terug onder Toegang & abonnement en voorts Abonnement en Tarief.

Naar boven

12. Heb ik voor een andere activiteit een tweede account nodig?

Nee, voor een andere activiteit heb je geen extra account nodig. Binnen Laposta kun je meerdere relatiebestanden (lijsten) aanleggen en beheren.

Voor elke doelgroep kun je binnen één en hetzelfde account een aparte lijst maken. Evenzo kun je aparte lijsten maken voor klanten, leveranciers en werknemers. Het totaal aantal actieve relaties van alle lijsten tezamen bepaalt de hoogte van het eventuele abonnementstarief.

Naar boven

13. Ik verstuur af en toe een nieuwsbrief. Heb ik een abonnement nodig?

Niet per se. Bij minder dan zes tot acht nieuwsbrieven per jaar is het aanschaffen van mailcredits goedkoper dan een abonnement.

Mailcredits kun je aanschaffen op het moment dat je een nieuwsbrief wilt versturen. Met mailcredits ben je geen abonnementskosten verschuldigd.

Onze tarieven voor mailcredits vind je elders op onze site.

Voor het aanschaffen van mailcredits vragen wij je contact met ons op te nemen. Je account passen we dan aan. Binnen je account kun je vervolgens met één klik mailcredits aanschaffen - wanneer het jou uitkomt. Je mailcredits betaal je achteraf. Je krijgt hiervoor een factuur toegestuurd.

Het aantal aangeschafte en verbruikte mailcredits wordt binnen je account voor je bijgehouden.

Naar boven

14. Hoe verleng ik mijn abonnement?

Hiervoor hoef je niets te doen. Je abonnement wordt automatisch verlengd, tenzij je voor het einde van het abonnementsjaar aangeeft dat je wilt stoppen.

Naar boven

15. Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Opzeggen is heel eenvoudig. Tot op de laatste dag van het lopende abonnementsjaar kun je ons dit per mail, brief of fax laten weten.

Naar boven