Hoe segmenteer ik op basis van meerdere criteria?

Op de pagina Relaties → Segmenteren kun je ook eenvoudig segmenteren op basis van meerdere segmentatieregels (of -criteria).

Bij het maken van een nieuw segment klik je eerst aan of je jouw eerste selectieregel wilt maken op basis van relatiegegevens (zoals de provincie waarin een relatie woont) of campagneresultaten (één van de vele statistieken van nieuwsbriefcampagnes).

Na het aanklikken wordt er direct een selectieblok aangemaakt. Eén selectieblok is één gekleurd vlak. Binnen één selectieblok kun je meerdere selectieregels gebruiken. Met elke extra selectieregel kun je jouw selectie verder inperken.
Aan het segment kun je ook één of meerdere blokken toevoegen. Hiermee kun je jouw selectie verder uitbreiden. (Binnen elk toegevoegde blok kun je overigens ook weer meerdere selectieregels gebruiken.)
Voor de definitie van een segment kun je dus meerdere selectieblokken gebruiken. En per blok kun je meerdere selectieregels maken.
Een voorbeeld ter verduidelijking: stel dat je van jouw lijst alleen vrouwen uit de provincie Groningen een nieuwsbrief wilt toesturen. Je segmenteert dan - om te beginnen - op basis van relatiegegevens. Als je op 'Relatiegegevens' klikt, selecteer je in de eerste kolom het veld Provincie. In de tweede kolom selecteer je 'is gelijk aan'. En in de derde kolom 'Groningen'.
oor een tweede selectieregel binnen hetzelfde selectieblok te gebruiken perk je jouw selectie verder in. In dit geval is de tweede regel ook van het type Relatiegegevens. Het bijbehorende veld is 'Geslacht'. De tweede kolom is dan 'is gelijk aan'. De derde kolom is 'vrouw'.
Als je vervolgens klikt op de knop Segment opslaan, dan heb je uit jouw lijst alle vrouwen uit Groningen geselecteerd.

Stel dat je naast alle vrouwen uit Groningen ook alle mannen uit Drenthe die in de laatste mail op een bepaalde link hebben geklikt, wilt toevoegen aan dit segment.
Dan maak je in het tweede blok eerst een selectieregel van het type Relatiegegevens aan (voor het veld Provincie, is gelijk aan Drenthe). Daarna maak je een tweede selectieregel binnen dit blok aan, wederom van het type Relatiegegevens (voor het veld Geslacht, is gelijk aan man). Tot slot maak je binnen dit blok nog een derde selectieregel aan. Ditmaal van het type Campagneresultaten. Na dit aan te hebben geklikt, kies je uit het dropdownlijstje het criterium 'Relaties die in een bepaalde campagne wel op een specifieke link hebben geklikt'. Hierna kun je zelf de juiste campagne en link kiezen.

Als je dit tweede selectieblok hebt toegevoegd, dan heb een segment gecreëerd waarmee je een nieuwsbrief kunt versturen aan zowel alle vrouwen uit Groningen als alle mannen uit Drenthe die in een nader gespecificeerde campagne op een bepaalde link hebben geklikt.
Op de pagina Relaties → Bekijken kun je inzien welke relaties precies tot welk segment behoren.
Bij het maken van een nieuwsbriefcampagne kun je in Stap 2 aangeven aan welke lijsten en/of segmenten je jouw nieuwsbrief wil toesturen. 

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op