Hoe kom ik aan meer relaties (e-mailadressen)?
24 tips
Wettelijk mag je alleen nieuwsbrieven versturen aan:
a. bestaande klanten, en
b. mensen die hiertoe vooraf expliciet toestemming hebben gegeven.
Hoe kom je - gegeven deze randvoorwaarde - aan meer relaties?
24 Tips die mensen verleiden zich (eerder) voor je nieuwsbrieven aan te melden.
Doen (23)
Aanmeldformulier
1. Zorg voor een aanmeldformulier op je website
Hiervoor kun je het zogeheten
ingebed aanmeldformulier gebruiken.
2. Geef het aanmeldformulier een prominente plek
Verstop je formulier niet. Plaats het op de homepage of verwijs ernaar vanaf de homepage. Gebruik een popup om mensen te vragen zich aan te melden.
3. Houd het aanmeldformulier beknopt
Houd de drempel laag. Neem alleen de meest noodzakelijke velden op. Via profielverrijking kun je later meer relatiegegevens proberen te verkrijgen.
4. Vermeld de frequentie van je nieuwsbrief
Creëer de juiste verwachtingen. Laat weten hoevaak mensen je nieuwsbrief ontvangen.
5. Laat zien hoe goed je nieuwsbrief is
Toon bij het aanmeldformulier een link naar of een afbeelding van je laatste nieuwsbrief. Overtuig kort en krachtig waarom iemand zich zou moeten inschrijven. Wat is het nut? Laat op je website een relatie aan het woord over de voordelen van je nieuwsbrief.
6. Geef je nieuwsbrief een aantrekkelijke naam
'Nieuwsbrief juni 2015' is niet echt wervend. '7 Tips voor meer omzet' is al een stuk beter. Zorg dat de onderwerpregel prikkelt.
7. Verwijs in sociale media naar je nieuwsbrieven en aanmeldformulier
Hiervoor is een zogeheten
zelfstandig aanmeldformulier beschikbaar.
8. Neem in de handtekening van je e-mail een link naar je aanmeldformulier op
Ook hiervoor kun je het zelfstandig aanmeldformulier gebruiken.
9. Geef een beloning bij aanmelding
Denk aan korting, een gratis product, een e-book, een brancherapport of een white paper.
Website
10. Toon je nieuwsbrieven op je website
Archiveer je nieuwsbrieven op je website. Bijkomend voordeel: nieuwsbrieven worden geïndexeerd door zoekmachines. Dit zorgt voor meer verkeer op je site.
11. Attendeer online bezoekers tijdens het kopen op je nieuwsbrief
Geef je bezoekers in het bestelproces de gelegenheid zich - met één vinkje - aan te melden voor je nieuwsbrief.
12. Verwijs op een bedankpagina naar je nieuwsbrief
13. Verwijs in bevestigingsmails naar je nieuwsbrief
Stuur je bevestigingen van een aanvraag of bestellingen per e-mail? Verwijs hierin met een link naar het zelfstandig aanmeldformulier of het ingebed aanmeldformulier op je website.
Offline
14. Vraag een klant of hij je nieuwsbrief wil ontvangen
Elk contactmoment kan een extra e-mailadres betekenen. Elke medewerker kan hiernaar vragen; niet alleen je (winkel)verkopers en helpdeskmedewerkers.
15. Leg een aanmeldformulier op je toonbank
Zorg voor een papieren aanmeldformulier (of kaartje) op je toonbank. Of plaats deze in een fraai display. Zet een tablet klaar met het online aanmeldformulier.
16. Stop een aanmeldformulier bij levering van elk product
Doe een papieren aanmeldformulier bij levering van een product, een aankondiging van een periodieke controle of het toesturen van een registratiekaart of garantiebewijs.
17. Laat vertegenwoordigers hun contacten inbrengen
Verzuim niet het netwerk van je vertegenwoordigers te benutten.
18. Verzamel visitekaartjes op een beurs
Deel papieren aanmeldformulieren uit op beurzen, seminars en congressen. Vraag met dit doel om visitekaartjes.
19. Vraag via direct mail of er interesse is
Stuur per post aanmeldformulieren naar potentiële relaties. Vermeld hierop je website en de webpagina van je aanmeldformulier.
En verder
20. Zorg voor een ijzersterke reputatie
Hoe beter je reputatie, des te eerder mensen zich aanmelden.
21. Bied je nieuwsbriefabonnees exclusieve kortingen
Geef je nieuwsbriefabonnees (extra) korting. Breng je abonnees iets eerder op de hoogte van aanbiedingen en veranderingen binnen je assortiment of bedrijf.
22. Optimaliseer je website voor zoekmachines
Maak gebruik van de mogelijkheden van zoekmachineoptimalisatie (seo). Genereer meer verkeer naar je website. Zo vergroot je de kans op extra aanmeldingen.
23. Promoot je nieuwsbrief in advertenties en op landingspagina's
Verwijs in online advertenties naar je nieuwsbrief. Zorg voor promotie van je nieuwsbrief op je landingspagina.
Niet doen (1)
24. Verstuur nooit nieuwsbrieven aan 'foute relaties'
Houd je aan
de wet. Verstuur geen nieuwsbrieven aan gekochte of geleende e-mailadressen. Gebruik ook geen e-mailadressen die je via het internet hebt verzameld ('scraping').