Zes Stappenplan

Van start tot finish maak je in zes stappen een professionele nieuwsbrief in Laposta. Je volgt daarbij altijd het Zes-stappenplan. Je begint bij de basisgegevens van jouw campagne en sluit af met het bepalen van het gewenste verzendtijdstip.

 

Stap 1: begin bij het onderwerp

Natuurlijk begin je bij de basis: je geeft jouw campagne een naam, bepaalt welk afzendadres je voor deze campagne wilt gebruiken en welke afzendnaam jouw relaties daarbij zien. Wil je dat jouw relaties naar een ander e-mailadres worden geleid als ze jouw nieuwsbrief direct beantwoorden? Dan kun je daarvoor een ander antwoordadres invullen.  

Je kunt het onderwerp en de previewtekst van jouw campagne personaliseren en aanvullen met emoticons. Wie extra let op een kort en krachtig onderwerp van een nieuwsbrief, ziet in de teller direct hoeveel karakters het onderwerp en de previewtekst bevatten. 

Stap 2: kies je relaties

Daarna selecteer je de relatielijsten en/of segmenten die jouw campagne moeten ontvangen. Staan relaties in meerdere lijsten of segmenten, dan ontdubbelt Laposta deze relaties bij de verzending van je campagne automatisch en weet je zeker dat op ieder e-mailadres maar één exemplaar van jouw campagne wordt bezorgd.

Stap 3: kies een sjabloon

Je kiest in de derde stap een sjabloon voor jouw campagne. Daarbij kun je kiezen uit kant-en-klare sjablonen, die je van top tot teen nog zelf kunt aanpassen, of uit een van jouw bewaarde sjablonen.  Wist je dat je een onbeperkt aantal sjablonen in je account mag bewaren?

Stap 4: vul je nieuwsbrief

Vervolgens is het tijd om jouw nieuwsbrief te vullen met alle inhoud die je maar wil. In de gebruiksvriendelijke drag & drop-editor voeg je eenvoudig extra blokken toe om titels, teksten, afbeeldingen en buttons te plaatsen. Je plaatst snel en simpel links naar jouw sociale media, de webversie van je nieuwsbrief (die je ook kunt laten delen door jouw relaties op hun sociale media), jouw site of documenten waarnaar je wil verwijzen. Met een sjabloon op maat van het type Joe kun je eventueel via een RSS-feed automatisch berichten in jouw nieuwsbrief laten plaatsen.

Je kunt jouw nieuwsbrief zelf optimaliseren voor een weergave op een desktop en een mobiel en dit alvast in een preview bekijken. Via de knop 'Testmail' kun je eerst zelf ervaren hoe jouw campagne in jouw e-mailprogramma wordt getoond. 

Stap 5: controleer nog een keer

Tijd voor een laatste controle! Je kunt hierin alles wat je in de vorige stappen hebt gedaan en geplaatst nog aanpassen, voordat je jouw campagne gaat verzenden naar jouw relaties. Je kunt ook alvast een PDF-versie van jouw campagne maken en de link naar de webversie gebruiken om jouw campagne te publiceren

Stap 6: verzend je nieuwsbrief

Je kunt jouw campagne direct verzenden of in de taakplanner plaatsen en op de minuut af het verzendmoment bepalen. Je bepaalt zelf naar welk e-mailadres een notificatie moet worden gestuurd als jouw campagne naar al jouw relaties is verzonden en ziet live hoeveel procent van jouw geselecteerde ontvangers jouw campagne inmiddels heeft ontvangen. Je kunt direct de eerste resultaten bekijken die live voor je worden bijgehouden.