In Laposta krijg je alle vrijheid om jouw nieuwsbrief naar eigen wens vorm te geven en in te richten. Je kunt jouw eigen sjabloon ontwikkelen, een kant-en-klare sjabloon gebruiken dat voor je klaar staat en sjablonen op maat laten ontwikkelen.

In een sjabloon bepaal je alles wat met de opmaak van jouw nieuwsbrief te maken heeft, zoals de structuur in vakken en kolommen, het type blokken, de kleuren, het lettertype en de grootte en dikte voor koppen en teksten. In een sjabloon leg je dat vast, zodat je dit in al jouw nieuwsbrieven kunt gebruiken.

Een sjabloon voorkomt dat je jouw nieuwsbrief elke keer opnieuw moet vormgeven en zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrieven herkenbaar zijn voor je ontvangers. Overigens: omdat Laposta een Nederlands programma is hebben we het altijd over een 'sjabloon'; dat woord is de Nederlandse variant van het Engelstalige 'template'.

(Jouw) Sjablonen in Laposta

Natuurlijk wil je dat jouw nieuwsbrieven er professioneel en goed uitzien. In een sjabloon kun je jouw huisstijl volledig toepassen. In Laposta heb je vier verschillende manieren om met jouw eigen professionele en unieke sjabloon te werken.

Tip: in de drag & drop-editor kun je iedere campagne opslaan als jouw eigen sjabloon en je mag een onbeperkt aantal sjablonen bewaren en gebruiken in jouw account. 

Kant-en-klare sjablonen

Optie 1: Kant-en-klare sjablonen

De kant-en-klare sjablonen zijn allemaal ontwikkeld door professionele ontwerpers. Ze zijn responsive en worden daarom op een correcte manier weergegeven op alle devices. Je kunt de kant-en-klaar sjablonen gratis gebruiken en hiermee direct aan de slag. Een kant-en-klaar sjabloon vul je in de drag & drop-editor met teksten, afbeeldingen, socials en video’s. Je kunt ook nog de structuur en het ontwerp helemaal naar jouw wensen (of huisstijl) aanpassen.

Tip: alle kant-en-klare sjablonen vind je in jouw account terug op de pagina Campagnes → Sjablonen → Drag & drop. Je mag een onbeperkt aantal sjablonen in jouw account opslaan.

Optie 2: Beginnen in een leeg sjabloon

Als je een Campagne aanmaakt, dan kies je in Stap 3 van Laposta’s Zes Stappenplan een sjabloon. Je kunt daarbij kiezen voor een leeg sjabloon. Daarin bouw je zelf in de drag & drop-editor de volledige structuur en opmaak op.  Als je alleen een tekst in je mail wil plaatsen, dan kan dat ook.

Om te beginnen de uitleg, de interface, de mogelijkheden. Over alle details is nagedacht. Als grafisch ontwerper ben je kritisch op lettergroottes, interlinie, afstanden, beeldgebruik en alles is mogelijk. Ik vind het een heel fijn programma om mee te werken. Naast mijn eigen nieuwsbrief heb ik er al 3 andere opdrachtgevers mee geholpen. En daarnaast vind ik het logo van Laposta zelfs een mooie afsluiter.
Karin , Amsterdam

Optie 3: Jouw zelfgemaakte sjabloon importeren

Kun jij zelf een sjabloon ontwerpen en programmeren in html en css? Dan kun je dit sjabloon aanvullen met een Laposta-specifieke commando's en importeren in jouw account. We hebben daarvoor voorbeelden, commando’s en richtlijnen voor je op een rij gezet.

Optie 4: Een sjabloon-op-maat laten ontwikkelen

Krijg je jouw sjabloon niet zoals je het hebben wilt? Wil je een nieuwsbrief die gegarandeerd voldoet de eisen van digitale toegankelijkheid of automatisch content (laten) plaatsen vanuit een RSS-feed? 

Als je een betaald account hebt, dan kun je onze ontwerpers een professioneel sjabloon op maat laten maken. Je kunt daarbij kiezen uit een ontwerp van het type Charlie of type Joe.  

Rhombus placeholder
Functie

Maak kennis met Joe

Met een sjabloon op maat van het type Joe ga je echt voor pro. Dit type sjabloon wordt door onze ontwerpers op maat vormgegeven en geprogrammeerd, voor desktop en mobiele weergave. Al jouw huisstijlelementen kun je hierin kwijt. Je kunt bovendien automatisch gegenereerde content plaatsen en jouw nieuwsbrief laten voldoen aan alle eisen omtrent digitale toegankelijkheid.

Joe
Functie

Maak kennis met Charlie

Kies je voor een Charlie, dan laat je een nieuwsbrief ontwikkelen in jouw eigen huisstijl en vormgeving die je kunt vullen met bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, video's en buttons in de drag & drop-editor. Je kunt dit sjabloon zelf nog aanpassen in iedere campagne.

Charlie