In Laposta staat altijd een afmeldlink onderaan jouw nieuwsbrief. Bij gebruik van ons programma is deze link verplicht; je kunt deze niet verwijderen (behalve bij een servicemail). Wel kun je bij het maken van een nieuwsbriefcampagne de tekst van en rondom de link aanpassen.
Als iemand zich afmeldt voor jouw nieuwsbrief, dan krijgt deze een berichtje te zien waarin wordt gevraagd te bevestigen geen nieuwsbrieven meer te willen ontvangen. Je kunt dat berichtje zelf aanpassen. Jij kunt hiervan desgewenst zelf een notificatie ontvangen, zodat je op de hoogte blijft van het aantal afmeldingen.
Extra feedback na afmelding
Daarnaast kunnen jouw relaties aangeven waarom ze zich afmelden. Daarin kun je zelf vragen aanpassen, toevoegen of verwijderen die je aan jouw relatie wilt stellen. Op die manier krijg jij weer waardevolle feedback om jouw campagnes te verbeteren.
Afgemelde relaties worden in een aparte map 'Uitgeschreven' in jouw relatielijst bewaard. Deze relaties tellen dan niet meer mee in jouw totaal aantal relaties. Deze afgemelde relaties worden uitgesloten bij de verzending van een volgende campagne.
Het belang van een afmeldlink
Hoewel je een afmeldmogelijkheid misschien als een risico ziet om relaties te verliezen, is het juist een goed middel om de betrokkenheid met je relaties te vergroten. Het is om meerdere redenen van belang om een afmeldlink te plaatsen in jouw nieuwsbrief:
- Respect voor privacy: het geeft jouw relaties controle over hun persoonlijke informatie en privacy. Mensen krijgen de vrijheid om te kiezen of ze jouw e-mails willen ontvangen of niet.
- Voorkomen van irritatie: mensen dwingen om ongewenste e-mails te ontvangen kan leiden tot irritatie en frustratie. Dit kan een negatieve invloed hebben op de beleving van de organisatie of onderneming die de nieuwsbrief verzendt.
- Conform de regelgeving: de AVG (/GDPR) maakt het wettelijk verplicht dat nieuwsbrieven een opt-out-mogelijkheid bieden. Het niet naleven van deze regels kan leiden tot juridische problemen en boetes.
- Verbetering van de betrokkenheid: door jouw relaties de mogelijkheid te geven zich af te melden, blijven alleen degenen over die echt geïnteresseerd zijn in de inhoud van jouw nieuwsbrief. Dit kan de betrokkenheid en interactie met de nieuwsbrief vergroten, omdat de ontvangers meer geneigd zijn om te lezen en te reageren op wat ze ontvangen.
Kortom, het aanbieden van een afmeldmogelijkheid voor een nieuwsbrief is een kwestie van respect voor jouw relaties, voldoen aan wettelijke voorschriften en het streven naar een verbetering van de betrokkenheid met jouw relaties.