Nieuws
Foto's bewerken
Wil je een foto in je nieuwsbrief uitsnijden of hierover een tekst plaatsen? Dat kan in de nieuwe foto-editor waarmee je afbeeldingen kunt aanpassen. Je kunt een foto bijvoorbeeld roteren en uitsnijden en voorzien van (aanpasbare) filters, teksten, stickers en lijsten. Ook instellingen als helderheid en belichting kun je wijzigen. Deze nieuwe foto-editor werkt in álle sjablonen, dus ook in een (Joe-)sjabloon-op-maat.
Zo kun je een afbeelding bewerken
Nieuwe drag & drop-editor
Gebruik je onze drag & drop-editor? Dan werk je vanaf nu in een verbeterde versie waarin je gebruik kunt maken van nieuwe functies om de weergave van jouw nieuwsbrief op een mobiele telefoon te optimaliseren. Je kunt de vormgeving voor de mobiele weergave aanpassen en kiezen welke blokken je wel of niet toont op desktop of mobiel. Daarnaast kun je nu ook onder meer een automatisch gegenereerde inhoudsopgave toevoegen.
Zo werkt de vernieuwde drag & drop-editor
Storing van 14 april
Op 14 april viel rond 12:00 uur het opslagsysteem van onze hostingprovider uit. Deze opslag is een soort grote gedeelde schijf, waar bijna alle andere diensten van afhankelijk zijn. Hierdoor werd ons gehele programma onbereikbaar.
We konden hierbij helaas niet veel meer doen dan afwachten. Rond 01:00 uur vannacht waren de problemen opgelost en konden we ons systeem weer opstarten.
We bieden onze excuses aan voor het ongemak dat deze storing veroorzaakt heeft, en we informeren u binnenkort per e-mail over de oorzaken, gevolgen en maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.
Wilt u op de hoogte blijven van de status van ons systeem, dan kunt u zich abonneren op https://status.laposta.nl.
Previewtekst
Veel e-mailprogramma's tonen onder of naast het onderwerp nog een extra regel tekst, vóórdat de mail geopend wordt. Dit heet de previewtekst. In Laposta kun je deze previewtekst nu ook invoeren (bij het maken van een campagne, in Stap 1).
Lees er meer over in onze documentatie.
Verbeteringen overzichtsaccount
Maakt u gebruik van een overzichtsaccount? Dan kunt u vanaf nu zelf gebruikers beheren, tweestapsverificatie instellen, en gebruikers beheren.
Kerstsjablonen
Speciaal voor kerst hebben onze ontwerpers drie kant-en-klare sjablonen gemaakt. Je kunt ze direct inzetten om je relaties fijne kerstdagen te wensen. Het ontwerp kun je ook nog aanpassen (in Stap 4 bij het maken van een campagne).
Contactcentrum
Verstuurt uw organisatie meerdere soorten nieuwsbrieven? Dit nieuwe onderdeel biedt uw relaties één plek waar ze hun voorkeuren aan kunnen geven. Het maakt hierbij niet uit of de gegevens worden opgeslagen in verschillende lijsten, in een veld van een lijst, of zelfs in verschillende accounts.
Lees meer in onze documentatie.
Feedback bij afmelden
Wilt u weten waarom mensen zich afmelden? Ons programma laat na het uitschrijven een extra pagina zien, waarin gevraagd wordt naar de reden van de afmelding. Veel mensen vullen iets in en zo krijgt u waardevolle informatie over de ontvangst van uw nieuwsbrieven.
De gegeven feedback vindt u op een paar plekken terug, maar voornamelijk bij Resultaten / Feedback.
Lees er alles over in onze documentatie.
Nieuw aanmeldformulier
We hebben een geheel nieuw aanmeldformulier dat u kunt opnemen in uw website. Met veel mogelijkheden voor de vormgeving en de weergave. Zo kunt u er bijvoorbeeld een popup van maken, of een slide-in. En kunt u bepalen dat het formulier getoond wordt als de bezoeker van uw website bijna onder aan de pagina is, of bij het verlaten van de pagina. En nog veel meer.
Probeer het onder Relaties / (lijst aanklikken) / Verrijken. Of lees er eerst meer over in onze documentatie.
Extra gebruikers voor overzichtsaccount
Maakt uw organisatie gebruik van het overzichtsaccount? Dan kunnen we nu extra gebruikers (logins) aanmaken. Vanuit het oogpunt van beveiliging is het delen van logins af te raden.
Lees meer over het overzichtsaccount.
Kwetsbaarheid Log4j, niet relevant voor Laposta
Op 10 december is er is een ernstige kwetsbaarheid gevonden in Apache Log4j. Dit is software die veel gebruikt wordt in webapplicaties en allerlei andere systemen. Gelukkig maken we bij Laposta geen gebruik van Java, en dus ook niet van Log4j.
Voor de zekerheid heeft onze security partner HackDefense nog een scan uitgevoerd, waaruit bleek dat de software inderdaad niet aanwezig is. Laposta is dus op geen enkele manier kwetsbaar.
Zie voor meer informatie de website van het NCSC.
Beheer API sleutels
We hebben het beheer van API sleutels verbeterd. Het is nu mogelijk meerdere sleutels aan te maken, ze een naam te geven, en ze te blokkeren als dat nodig is. Dit kan onder Toegang & Abonnement / Koppelingen / API sleutels.
Lees meer over het beheren van API sleutels in onze documentatie.
De documentatie voor de API is nu ook in het Engels beschikbaar.
Sjablonen kopiëren tussen accounts
Als u gebruik maakt van meerdere accounts dan kan het handig zijn een sjabloon naar een of meerdere andere accounts te kopiëren. Bijvoorbeeld om zo een voorbereide nieuwsbrief klaar te zetten voor verschillende afdelingen. Of, als u een ontwerper bent, een sjabloon beschikbaar te maken in het account van een klant. Dit kunt u voortaan gemakkelijk zelf doen.
Lees er meer over in onze documentatie.
Uitsluiting kliks van spamfilters
De afgelopen jaren is er wereldwijd een toename te zien in het aantal verstuurde phishing en spam e-mails. Organisaties gebruiken scanners die links in inkomende e-mails volgen om te zien of er schadelijke inhoud achter te vinden is. Het volgen van deze links is in Laposta te zien als kliks. Dat is natuurlijk niet wenselijk en daarom hebben we ons systeem aangepast.
Lees er meer over in onze documentatie.
Gebruikers beheren
Het is nu mogelijk zelf extra gebruikers (logins) aan te maken en te wijzigen. Dit kan onder Toegang & Abonnement / Inloggen / Gebruikers.
Voor gratis accounts was tot nu toe maar één login toegestaan. Dat aantal is verhoogd naar drie.
Lees meer over het beheren van gebruikers in onze documentatie.
Applicatie in het Engels
Laposta is nu ook in het Engels beschikbaar. Handig voor internationale organisaties, die kantoren in het buitenland met Laposta willen laten werken.
De taal kunt u instellen onder Toegang & Abonnement / Inloggen / Gegevens.
Extra Wordpress plugin voor aanmeldformulier
We hebben een nieuwe Wordpress plugin gemaakt. Hiermee kan een ingebed formulier op elke gewenste plek worden geplaatst. Het formulier bestaat uit kale html met handige CSS classes, zodat het helemaal vormgegeven kan worden in de stijl van de website. Vooral voor webbouwers is dit een handige toevoeging.
Lees er meer over in onze documentatie.
Koppeling met Zapier
Sinds kort heeft Laposta een integratie met Zapier. Zapier verbindt verschillende systemen met elkaar. Hierdoor kan Laposta gekoppeld worden aan meer dan 2000 andere softwarepaketten.
Lees er meer over in onze documentatie.
Nieuwe social media iconen
We hebben het aantal beschikbare iconen voor social media uitgebreid: Apple Music, Spotify, Soundcloud en Vimeo zijn nu ook beschikbaar. Bovendien zijn er meer mogelijkheden voor de vormgeving.
Start een nieuwe campagne om er gebruik van te kunnen maken.
Inlezen van RSS feeds in sjabloon
Aan veel websites is een RSS feed gekoppeld. Hierin staan bijvoorbeeld de laatste artikelen, maar dan in een formaat dat voor computers goed leesbaar is. Binnen een Joe sjabloon kan zo'n feed automatisch ingelezen worden. Kopieëren en plakken is dan niet nodig.
Lees er meer over in onze documentatie.
En hier staat meer informatie over de verschillende sjablonen.
Resultaten via onze API
Veel ontwikkelaars koppelen systemen aan Laposta via onze API. Sinds kort is het daarbij ook mogelijk de resultaten van verzonden campagnes op te vragen, zodat die op een eigen manier verwerkt of weergegeven kunnen worden.
Zie: api.laposta.nl/doc
Koppeling met Joomla
Maakt u voor uw website gebruik van Joomla? Dan kunt u met deze plugin gemakkelijk een aanmeldformulier zichtbaar maken. Lees er meer over in onze documentatie.
Voorbeelden van nieuwsbrieven
We hebben inmiddels honderden sjablonen voor klanten gemaakt. Op deze pagina kun je er een aantal bekijken, ter inspiratie: laposta.nl/nieuwsbrief-voorbeelden.
Personaliseren onderwerpregel
Naast de inhoud van uw nieuwsbrief kunt u nu ook de onderwerpregel personaliseren. Dit kan met een knop naast het veld voor het onderwerp (in Stap 1 bij het maken van een campagne).
In onze documentatie kunt u meer lezen.
Toegankelijke nieuwsbrieven
Veel organisaties vinden het belangrijk hun website toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen. Nieuwsbrieven zijn net als websites een vorm van digitale communicatie, en verdienen eigenlijk dezelfde aandacht. Om hierbij te helpen hebben we in kaart gebracht wat ervoor nodig is om ook nieuwsbrieven toegankelijk te maken.
ISO-27001 certificering
Eerder deze maand hebben we een ISO-27001 certificering behaald. ISO-27001 is een wereldwijd erkende norm op het gebied van informatiebeveiliging. De implementatie van deze norm geeft onze klanten garanties met betrekking tot de vertrouwelijkheid, beschikbaarheid en integriteit van de aan ons toevertrouwde gegevens.
Koppeling met WooCommerce
Als u een WordPress / WooCommerce webshop hebt, dan kunt u gemakkelijk een vinkje voor uw nieuwsbrief toevoegen aan het bestelproces. Lees meer in onze documentatie.
Privacy
Om na het verzenden van uw nieuwsbrief uitgebreide resultaten te kunnen laten zien, maakt ons programma gebruik van tracking. In onze documentatie kunt u lezen hoe u dit eventueel uit kunt schakelen.
Tweestapsverificatie
Maak uw account extra veilig door tweestapsverificatie in te schakelen. Dit kan onder Toegang & abonnement (rechtsboven), onder de tab 'Inloggen'.
In onze documentatie kunt u meer lezen over deze functie.
Emoticons in onderwerpregel
Vanaf vandaag is het gemakkelijk emoticons (symbolen als smileys, kerstbomen en hartjes) toe te voegen aan de onderwerpregel. Dit doet u door in Stap 1 de smiley aan te klikken aan de rechterkant in de onderwerpregel.
In onze documentatie staat wat meer informatie over het gebruik van emotions.
Automation
We hebben een nieuw (groot) onderdeel aan ons programma toegevoegd: automation. (Sommige mensen noemen dit ook wel autoresponder). Met automation kun je voor al je relaties een persoonlijk traject vastleggen.
Begin meteen door op de tab Automations te klikken, of lees erover in onze documentatie.
Afbeeldingen bewerken
Tot voor kort moest u een afbeelding die gedraaid was, of te hoog, of te donker, buiten ons programma bewerken. Vanaf vandaag kan dat ook binnen ons programma. Als u in de drag & drop-editor over een afbeelding muist, dan verschijnt een knop 'Afbeelding bewerken'.
Het is ook mogelijk tekst over een afbeelding te plaatsen en allerlei filters toe te passen.
In onze documentatie kunt u meer lezen.
Beter overzicht campagnes
De pagina met het overzicht van alle campagnes is verbeterd. U kunt nu bladeren en makkelijk zoeken op onderwerp en naam.
Verwerkers- overeenkomst
Wij verwerken voor u persoonsgegevens (e-mailadressen, namen, en eventueel extra gegevens). Vanaf 25 mei van dit jaar is daarom in het kader van de AVG verplicht een verwerkersovereenkomst te sluiten.
U krijgt deze overeenkomst vanzelf aangeboden binnen ons programma en kunt dan direct online tekenen. Te vinden onder Toegang & Abonnement → Abonnement → Documenten.
In onze documentatie kunt u eventueel meer lezen over de AVG.
Aanmeldformulier op Facebook
Heeft uw organisatie een pagina op Facebook? Vanaf nu kunt u heel gemakkelijk een aanmeldformulier als extra tabblad toevoegen. Meer leest u in onze documentatie.
Deel uw mening
Hoe tevreden bent u over ons? We horen graag uw mening!
Beoordeel Laposta
Koppeling Teamleader
Gebruikt u Teamleader? Sinds vandaag is een koppeling met dit populaire CRM programma beschikbaar. Lees er meer over in onze documentatie.
Koppeling met PerfectView
Gebruikt u het CRM pakket PerfectView? Sinds vandaag is een koppeling met dit programma beschikbaar. Lees er meer over in onze documentatie.
Koppeling met Mijnwebwinkel
Sinds vandaag is een koppeling met het bekende Nederlandse webwinkelsysteem Mijnwebwinkel beschikbaar. Lees er meer over in onze documentatie.
Authenticatie van uw domeinen
Om het afleveren van uw nieuwsbrieven (nog) verder te verbeteren, kan het zinnig zijn wat extra informatie op te nemen in de DNS van uw domeinen. U kunt dit nu zelf regelen onder Toegang & abonnement / Instellingen / Authenticatie.
Zie voor meer uitleg onze documentatie.
Nieuwe sjablonen
Vandaag hebben we vier door ons voorbereide sjablonen aan Laposta toegevoegd (Jacco, Maas, Renate en Zora). Deze kunnen direct door u in gebruik worden genomen.
De sjablonen zijn te vinden in Stap 3 bij het maken van een campagne.
Nieuwe koppelingen
Met een koppeling tussen Laposta en een ander systeem worden relaties automatisch gesynchroniseerd. Dat kan veel tijd besparen. We hebben net weer twee nieuwe koppelingen opgeleverd: met CCV Shop en Lightspeed.
De vormgeving van een blok standaard maken
In onze drag & drop-editor kun je de verschillende blokken (knop, tekst etc) uitgebreid vormgeven. Maar een nieuw blok heeft weer de standaard, kale opmaak. Met een nieuw handigheidje kun je de opmaak van een blok standaard maken voor nieuwe blokken:
laposta.nl/doc/677
Op de hoogte van wijzigingen
Met de wijzigingslink onderaan je nieuwsbrief kunnen relaties hun gegevens aanpassen. Hiervan kun je nu via een mailtje op de hoogte blijven, net als bij aan- en afmeldingen. Het e-mailadres kun je opgeven onder Relaties -> (lijst selecteren) -> Kenmerken.
Vernieuwingen verzendcluster
Om het snel toenemende aantal e-mails dat met ons programma verzonden wordt soepel te kunnen verwerken, hebben we afgelopen weken achter de schermen een nieuw cluster mailservers opgezet en in gebruik genomen.
Het nieuwe cluster is sneller (tot 1 miljoen e-mails per klant per uur), maakt gebruik van versleuteling (TLS) en is beter bestand tegen storingen.
Lees hier eventueel meer: laposta.nl/doc/675.
Uitbreiding API
Met onze API kun je nu ook campagnes aanmaken, vullen en verzenden vanuit (onder meer) je eigen CMS. Met deze uitbreiding is het voor het versturen van je nieuwsbrief niet meer noodzakelijk in je account in te loggen.
https://api.laposta.nl/doc
Beveiliging persoonsgegevens
Aan de beveiliging van persoonsgegevens worden steeds hogere eisen gesteld. Op onze website kun je nalezen op welke wijze wij jouw gegevens adequaat beschermen:
laposta.nl/beveiliging-gegevens
Activeren van opgeschoonde relaties
Vanaf vandaag kun je opgeschoonde relaties eenvoudig aan je lijst met actieve relaties toevoegen - mits je beschikt over het juiste, actuele mailadres van je relatie. Je opgeschoonde relatie hoef je niet meer opnieuw in te voeren. Voor meer info:
laposta.nl/doc/497
Fijne kerstsjablonen!
Speciaal voor kerst hebben onze ontwerpers twee kant-en-klare sjablonen gemaakt. Je kunt ze direct inzetten om je relaties fijne kerstdagen te wensen. Het ontwerp kun je in de drag & drop-editor (in Stap 4) ook nog aanpassen.
Nieuwe editor
Aan ons programma hebben wij een nieuwe editor toegevoegd. Met deze drag & drop-editor heb je veel meer mogelijkheden om je nieuwsbrief op te maken. Ook voor professionele ontwerpers is onze nieuwe editor zeer interessant. Zie ook:
laposta.nl/editor
Koppeling met myShop.com
Maak je voor je webwinkel gebruik van myShop.com? Sinds deze zomer kun je myShop.com en Laposta eenvoudig koppelen. Daarmee komen je klantgegevens in je webwinkel(s) bij myShop.com automatisch in ons programma terecht. Voor meer info:
laposta.nl/doc/606
24 Tips voor meer relaties
Wettelijk mag je alleen nieuwsbrieven versturen aan bestaande klanten en relaties die hiertoe vooraf expliciet toestemming hebben gegeven. Hoe kom je - gegeven deze randvoorwaarde - aan meer relaties (e-mailadressen)?
24 Tips die mensen verleiden zich (eerder) voor je nieuwsbrieven aan te melden:
laposta.nl/tips/meerrelaties
24 Tips om spam te voorkomen
Met Laposta beschik je over een uitstekend verzendmedium. Helaas wil dat niet zeggen dat je nieuwsbrief niet als spam kan worden gemarkeerd. De kwaliteit van je relatielijst(en), je onderwerpregel, en de inhoud en opmaak van je nieuwsbrief zijn daarvoor ook van belang.
24 Tips om te voorkomen dat je nieuwsbrief als spam wordt gemarkeerd:
laposta.nl/tips/voorkomspam
Profielverrijking
Sinds deze week kun je je relaties hun eigen gegevens laten inzien en wijzigen.
Hiertoe hoef je aan je nieuwsbrief alleen maar een speciale link toe te voegen. Het bijbehorende wijzigingsformulier kun je eenvoudig opmaken. Voor meer info:
laposta.nl/doc/582
Zelfstandig aanmeldformulier
Naast een ingebed aanmeldformulier is er nu een zelfstandig aanmeldformulier. Het zelfstandig aanmeldformulier wordt op een aparte pagina - los van je website - vertoond.
Met een link kun je naar dit formulier verwijzen. Deze link kun je plaatsen op je website, in een handtekening onderaan je e-mail of op sociale media als Twitter en Facebook. Voor meer info:
laposta.nl/doc/581
Overzicht van functies
Op onze website hebben wij alle functies van ons programma op een rijtje gezet:
laposta.nl/overzicht
Vernieuwde website
Deze zomer vernieuwen we stap voor stap onze website. Onze homepage is aangepast. Op onze site staan sinds kort ook referenties van klanten en nieuwe voorbeelden van op maat gemaakte nieuwsbrieven:
laposta.nl/voorbeelden
Achteraf relatiegegevens aanpassen via Excel
Met een Excel-bestand kon je al snel op grote schaal nieuwe relaties aan je lijst toevoegen. Met Excel kun je nu ook achteraf de gegevens van je huidige relaties aanpassen. Voor meer info:
laposta.nl/doc/491
Koppeling met Magento
Is je webshop in Magento gebouwd? Sinds deze week kun je Magento en Laposta eenvoudig koppelen. Daarmee synchroniseer je beide programma's. Met de koppeling komen (wijzigingen in) relatiegegevens in het ene programma automatisch terecht in het andere programma. Voor meer info:
laposta.nl/doc/557
Omzetten nieuwsbrief naar PDF
Wie het wil, kan zijn verzonden nieuwsbrief nu ook omzetten naar PDF. Voor meer info:
laposta.nl/doc/556
Single en double opt-in
Geïnteresseerden in je nieuwsbrief werden na aanmelding via het aanmeldformulier altijd direct aan je lijst toegevoegd (single opt-in). Je kunt er nu ook voor kiezen eerst een bevestigingsmail te laten versturen (double opt-in). Voor de voor- en nadelen van beide opties, zie:
laposta.nl/doc/548
Zelfgemaakte sjablonen importeren
Sinds begin deze maand kun je zelfgemaakte sjablonen in je account invoeren en klaarzetten voor gebruik. Het sjabloon moet wel opgemaakt zijn in de programmeertaal html. Informatie over alle opties bij een zelfgemaakt sjabloon vind je in onze Documentatie:
laposta.nl/doc/532
Koppeling met Google Contacts
Beheer je relaties in Google Contacts? Sinds deze week kun je Google Contacts en Laposta eenvoudig koppelen. Daarmee synchroniseer je beide programma's. Met de koppeling komen (wijzigingen in) relatiegegevens in het ene programma automatisch terecht in het andere programma. Voor meer info:
laposta.nl/doc/525
Plugin voor WordPress
Maak je voor je website of blog gebruik van WordPress? Sinds deze week is er een handige plugin, waarmee je het Laposta-aanmeldformulier eenvoudig op je WordPress-site kunt plaatsen. Voor meer info:
laposta.nl/doc/524
Bitcoins
Sinds deze week kun je je abonnement en mailcredits ook betalen met bitcoins. Meer informatie over dit nog vrij nieuwe elektronische betaalmiddel vind je hier:
laposta.nl/doc/526
Ontvangst nieuwsbrieven bij Gmail
Sinds eind vorig jaar komen nieuwsbrieven bij Gmail automatisch binnen onder de tab Reclame. Daarnaast slaat Gmail sinds kort alle afbeeldingen van een nieuwsbrief op op haar eigen proxyservers.
Wat betekenen deze wijzingen voor je nieuwsbrieven? Lees er alles over in onze Documentatie:
laposta.nl/doc/517
laposta.nl/doc/519
24 Tips voor goede onderwerpregel
De onderwerpregel van een nieuwsbrief komt er vaak bekaaid af. Ten onrechte. Voor een belangrijk deel bepaalt deze ene regel het succes van je nieuwsbrief. Daarom: 24 tips voor een goede onderwerpregel:
laposta.nl/tips/onderwerpregel
Wetgeving & misbruik
Het versturen van nieuwsbrieven is aan wettelijke regels gebonden. Op een aparte pagina op onze site hebben wij deze regels op een rijtje gezet. We hebben er bij vermeld wat wij (automatisch) doen om overtreding van de wet te voorkomen.
laposta.nl/wetgeving-en-misbruik
Relatievariabele in link
Met Laposta kunt u nu ook een relatievariabele in een link opnemen. Dat is zinvol wanneer u bijvoorbeeld uw relatie via de link in uw nieuwsbrief automatisch wilt laten inloggen op uw website. Of wanneer u uw relatie direct wilt herkennen als hij op uw website komt.
Over dit onderwerp kunt u meer lezen in onze Documentatie:
laposta.nl/doc/506
Zoekfunctie documentatie
Alles over ons programma kunt u terugvinden in onze Documentatie. Regelmatig voegen wij er nieuwe informatie aan toe: over de wijze waarop u uw lijst kunt segmenteren tot het personaliseren van uw nieuwsbrieven. Ook begrippen als leesratio, hard en soft bounces, deliverability en spam worden uitgebreid toegelicht.
Aan de Documentatie is nu een zoekfunctie toegevoegd:
https://laposta.nl/doc
Extra hardware
Het aantal (grote) gebruikers van Laposta neemt snel toe. Door de snelle groei werkte onze site de afgelopen weken op piekmomenten soms wat trager; de statistieken van nieuwsbriefcampagnes waren ook niet meer altijd live.
Aangezien we een snelle werking van Laposta en live statistieken uiterst belangrijk vinden, hebben we het afgelopen weekend onze capaciteit fors uitgebreid.
Uitbreiding API
Ontwikkelaars gebruiken onze API om Laposta aan andere systemen te koppelen. Voor hen is er nu naast php ook een bibliotheek voor .NET beschikbaar. Zie:
https://api.laposta.nl/doc
Segmenteren
Sinds deze week kunt u in Laposta segmenteren. Hiermee kunt u uw nieuwsbrief aan een deel (segment) van uw lijst versturen. Dat kan prettig zijn. Bijvoorbeeld als u uw nieuwsbrief alleen wilt versturen aan uw relaties uit de provincie Gelderland of aan relaties die in uw laatste nieuwsbrief op een bepaalde link hebben geklikt.
Over segmenteren kunt u in onze Documenatie alles nalezen:
laposta.nl/doc/478
Laposta ook white label
Sinds een paar weken kunnen partners en grotere klanten (met dochters of franchisers) ons programma ook white label gebruiken.
Met white label wordt de huisstijl van het programma aangepast. Elke verwijzing naar Laposta is verwijderd. Het programma wordt daarmee helemaal het programma van onze partner of klant.
laposta.nl/white-label
Beoordeling nieuwe accounts
Sinds kort checken wij elk nieuw aangevraagd account. Wij willen hiermee voorkomen dat ons programma voor spam of andere ongewenste e-mails wordt gebruikt.
Een gratis account kan nog steeds direct worden gebruikt; alleen het versturen van nieuwsbrieven kan pas na goedkeuring van het account. In de regel beoordelen wij een nieuw account binnen één dag.
Overzicht klantaccounts voor partners
Voor onze partners hebben wij een mooi overzicht gemaakt van accounts die door hun klanten zijn aangevraagd. Partners kunnen met één klik inloggen in de accounts van hun klanten, zodat zij hun klanten bij vragen direct kunnen bijstaan.
Extra opties aanmeldformulier
Het aanmeldformulier kon u al helemaal naar wens vormgeven. Nu kunt u op de pagina Relaties/Aanmelden ook de standaardteksten van dit formulier veranderen, zoals de standaardmelding bij foutief invullen.
Makkelijker lijstbeheer
Uw relatielijsten kunt u vanaf vandaag nog eenvoudiger beheren. Op de pagina Relaties/Overzicht kunt u elke lijst nu met één klik ontdoen van alle relaties, kopiëren naar een nieuwe lijst of geheel verwijderen.
Uitbreiding API
Steeds meer ontwikkelaars gebruiken onze API om Laposta aan andere systemen te koppelen. Onze API hebben we daarom uitgebreid met een aantal nieuwe bewerkingen. Zo kunnen partners nu ook zelfstandig accounts aanmaken.
https://api.laposta.nl/doc
Cookies en Privacy statement
Aan onze website zijn vandaag twee pagina's toegevoegd. Op de eerste pagina kunt u nalezen wat cookies zijn en waarom wij ze gebruiken. Op de tweede pagina kunt u lezen hoe wij met privacygevoelige informatie omgaan.
https://laposta.nl/cookies
https://laposta.nl/privacy-statement
Van harte!
Vanaf vandaag kunt u met ons programma uw relaties vlak voor of op hun verjaardag automatisch een fraaie verjaardagsmail toesturen. Voor het maken van een verjaardagscampagne doorloopt u de gebruikelijke zes stappen.
Alle informatie voor het opstellen van een verjaardagsmail vindt u hier:
laposta.nl/doc/466
Gratis tot 2000 relaties!
Vanaf deze maand kunt u ons programma tot maar liefst 2000 relaties blijvend gratis gebruiken. De enige voorwaarde is, dat onderaan uw nieuwsbrieven een (bescheiden) verwijzing naar Laposta wordt gemaakt. Met een gratis account beschikt u over alle mogelijkheden van Laposta.
Nieuw: API voor ontwikkelaars
Met onze API kunt u automatisch gegevens laten uitwisselen tussen uw eigen software (CMS, CRM) en Laposta. Zo kunt u veranderingen binnen Laposta (zoals aan- en afmeldingen van relaties) automatisch laten verwerken in uw eigen (relatie)systeem. Andersom kunt u wijzigingen in uw systeem automatisch laten doorvoeren in Laposta.
Alle informatie over onze API vindt u hier: api.laposta.nl/doc
Afmeldpagina aanpassen
Als relaties zich via de (verplichte) afmeldlink in uw nieuwsbrief afmelden, krijgen zij een afmeldpagina te zien. Op deze pagina kunt u nu uw bedrijfsnaam en logo plaatsen. Afgemelde relaties kunt u desgewenst doorsturen naar (een speciale pagina op) uw website. Aanpassingen aan de afmeldpagina kunt u in uw account maken op de pagina Relaties/Afmelden.
Nieuwsbrieven nazenden
Hebben zich na het versturen van uw nieuwsbrief nog nieuwe relaties voor uw lijst aangemeld? Op de pagina Campagnes/Overzicht kunt u nu heel eenvoudig uw nieuwsbrief nazenden.
Overzicht campagnes vernieuwd
Het overzicht van campagnes - op de pagina Campagnes/Overzicht - is in een nieuw jasje gestoken. Van elke campagne wordt nu een screenshot van de nieuwsbrief vertoond. Elke bewerking wordt direct in het overzicht vermeld. En bij verzending van uw nieuwsbrief kunt u de voortgang live volgen.
Meer relatiegegevens vastleggen
Voor uw aanmeldformulier en lijst kon u al gebruik maken van tekstvelden en numerieke velden. Daarmee kon u al heel veel gegevens van uw relaties vastleggen, zoals voor- en achternaam, woonplaats en telefoonnummer.
Vanaf vandaag zijn er ook datumvelden en meerkeuzevelden. Met een datumveld kunt u bijvoorbeeld een geboortedatum vastleggen. Met een meerkeuzeveld kunt u uw relaties een keuze laten maken uit meerdere opties.
Welke sport beoefent u?
0 Voetbal
0 Hockey
0 Atletiek
0 Zwemmen
0 Overig
De waardes van al deze velden kunt u gebruiken om uw nieuwsbrieven te personaliseren.
Nieuwe rubriek: Tips
Het wiel hoeft u niet uit te vinden. Aan onze website hebben we deze week een rubriek Tips toegevoegd. Als eerste geven we u 16 tips voor goede onderwerpen voor uw nieuwsbrief. De komende maanden volgen er in deze rubriek meer tips.
laposta.nl/tips
Relaties exporteren naar Excel
Alle relaties in uw lijst(en) kon u al makkelijk naar Excel exporteren. Nu kunt u ook relaties naar Excel exporteren die naar aanleiding van een campagne tot een specifieke actie zijn overgegaan: zij hebben uw nieuwsbrief gelezen, uw website bezocht of zich afgemeld. Op de pagina's onder Resultaten vindt u bij alle tabellen met relaties hiertoe een Excel-icoontje.
Zelf kant-en-klare nieuwsbrief importeren
Heeft u op het internet of uw eigen computer een nieuwsbrief klaargezet? Vanaf vandaag kunt u deze eenvoudig zelf importeren en met Laposta versturen. Ook is het nu mogelijk direct html-code in Laposta in te voeren. Voor meer informatie:
laposta.nl/doc/439
Koppeling met Mtrack
Vanaf vandaag kunt u ons statistiekenprogramma Mtrack koppelen aan Laposta. Bij gebruik van beide programma's krijgt u antwoord op de vraag tot hoeveel extra bezoeken aan uw website uw nieuwsbriefcampagnes leiden. Bij koppeling kunt u alle details van bezoeken van uw nieuwsbriefrelaties aan uw website bekijken. Ook berekent Laposta dan voor elke campagne, lijst en relatie een bezoekratio.
Alle informatie over deze unieke toevoeging kunt u nalezen in onze Documentatie:
laposta.nl/doc/426
Afmeldpagina in Engels, Duits en Frans
Uw nieuwsbrief kunt u in elke taal opstellen. Sinds vandaag kunt u standaard-mededelingen ook in de juiste taal aan uw relaties tonen. Hierdoor is de afmeldpagina - de pagina die uw relaties te zien krijgen als zij zich via de afmeldlink in uw nieuwsbrief uitschrijven - ook beschikbaar in het Engels, Duits en Frans. Op de pagina Relaties/Kenmerken lijst kunt u de taal van deze mededelingen instellen.
Linken naar een bestand
Sinds deze week kunt u in uw nieuwsbrief ook verwijzen naar een bestand, zoals een brochure, brief of formulier. Hiertoe voert u in ons programma eerst uw bestand in (onder Campagnes/Mediatheek/Bestanden). Bij het maken van uw nieuwsbrief (in Stap 3) voegt u vervolgens met één klik een link naar dit bestand toe. Na verzending ziet u in uw resultaten hoevaak uw bestand is geopend.
Extra sjablonen
Aan onze sjablonengalerij hebben we drie nieuwe sjablonen toegevoegd. Ze zijn kant-en-klaar. Als klant kunt u ze vrijelijk gebruiken.
Inzicht in tariefsbepaling
Uw abonnementstarief hangt af van het gemiddelde aantal actieve relaties dat u heeft. Maar hoeveel actieve relaties heeft u gemiddeld per maand? Wat is het gemiddelde in uw huidige abonnementsjaar? In welke tariefgroep zit u? In uw account - onder Toegang & abonnement/Abonnement - kunt u deze gegevens nu raadplegen.
Voorbeelden van nieuwsbrieven
Mooie sjablonen en mooie nieuwsbrieven. Niets werkt zo inspirerend. Vanaf vandaag vindt u ze op een aparte pagina op onze website:
laposta.nl/voorbeelden
Aan deze pagina zullen we regelmatig sjablonen en nieuwsbrieven toevoegen.
Demo met voorbeeld
De demo op onze website wordt volop gebruikt om Laposta te testen. Vanaf vandaag kunt u in de demo ook een verzonden nieuwsbrief van MKB Amsterdam bekijken. De opmaak en statistieken van deze nieuwsbrief, alsook alle (geanonimiseerde) relaties van MKB Amsterdam, geven een uitstekend beeld van de mogelijkheden van ons programma.
Documentatie
Nagenoeg alle informatie over Laposta hebben we op onze website bijeengebracht in de rubriek Documentatie. In de Documentatie vindt u de meest uiteenlopende zaken: van het plaatsen van een aanmeldformulier op uw website tot het toevoegen van social media aan uw nieuwsbrief. Ook begrippen als leesratio, bounces, deliverability en spam worden toegelicht.
Bounces exact verklaard
Van elke hard en soft bounce vermeldt Laposta nu de exacte oorzaak. In uw statistieken staat nu bijvoorbeeld: Hard bounce - Mailadres bestaat niet (511). Of: Soft bounce - Mailbox is vol, tijdelijk (422). De getallen tussen haakjes zijn zogeheten SMTP status codes, waarmee technisch deskundigen kunnen nagaan wat er precies fout is gegaan.
Hostname aanpassen
Bij het opvragen van gegevens uit uw nieuwsbrief wordt uw hostname (lees: bedrijfsnaam) vertoond in de browserbalk van uw relaties. Als uw hostname niet naar wens is, kunt u deze nu zelf aanpassen. Hiervoor gaat u in ons programma eerst naar Toegang & abonnement en voorts Instellingen en Hostname.
Integratie social media
Vanaf vandaag kunt u aan uw nieuwsbrief eenvoudig social media toevoegen. Bij het maken van uw nieuwsbriefcampagne vindt u nu in de editor aparte knoppen voor Twitter, Facebook en Google+.
Verzonden campagnes verwijderen
Het overzicht van campagnes kunt u nu zelf opschonen. Verzonden campagnes die u niet interessant (meer) vindt, een testcampagne of een hele oude campagne bijvoorbeeld, kunt u zelf uit uw overzicht verwijderen. Mocht u zich bedenken, dan kunt u een verwijderde verzonden campagne weer aan uw overzicht toevoegen.
Tekst bij afbeeldingen
Aan uw nieuwsbrief kunt u afbeeldingen toevoegen. Bij het toevoegen van een afbeelding is er nu een extra optie. Bij elke afbeelding kunt u aangeven waar precies u de bijbehorende tekst wilt hebben: alleen in een kolom naast de afbeelding of zowel naast als onder de afbeelding.
Extra sjablonen
Aan onze sjablonengalerij hebben we vandaag drie nieuwe sjablonen toegevoegd. Ze zijn speciaal voor onze klanten ontworpen. De sjablonen zijn direct klaar voor gebruik.
Relatiebestand importeren
Uw relatiebestanden kunt u nu zelf importeren. U doet het in een handomdraai. U hoeft alleen het juiste bestand te selecteren en vervolgens per kolom van uw bestand aan te geven of u deze gegevens aan uw lijst in Laposta wilt toevoegen. Als enige nieuwsbriefprogramma accepteert Laposta ook originele Excel-bestanden (eindigend op .xls en xlsx).
Lijsten sorteren
Veel gebruikers van Laposta hebben meerdere lijsten (relatiebestanden): één voor elke doelgroep. In een fraai overzicht geeft Laposta de belangrijkste statistieken van alle lijsten weer; lijsten kunnen zo eenvoudig met elkaar worden vergeleken. Vanaf vandaag kunt u in dit overzicht de lijsten met één klik sorteren op lijstnaam of datum van aanmaak.
Relaties en meerdere lijsten
Van elke relatie registreert Laposta elke handeling. In de historie van elke relatie ziet u welke nieuwsbrieven uw relatie heeft geopend en gelezen, en welke links hij heeft aangeklikt. Bij uw relatie staat nu ook vermeld of hij in meerdere lijsten voorkomt.
Gratis abonnement tot 100 relaties
Laposta moet voor iedereen bereikbaar zijn. Zolang u minder dan 100 actieve relaties heeft en minder dan 1000 nieuwsbrieven per maand verstuurt, kunt u ons programma gratis gebruiken. Wel wordt dan na de proefperiode onderaan elke verzonden nieuwsbrief een kleine link naar Laposta opgenomen. Met een gratis abonnement beschikt u over alle mogelijkheden van Laposta.
Extra sjablonen
De basissjablonen in Laposta kunt u aanpassen: qua kleur, qua lettertype, met afbeeldingen, etc. Maar met een basissjabloon is niet alles mogelijk. En niet iedereen heeft zin om deze aanpassingen te maken of gevoel voor design. Daarom zijn er vandaag drie door ons voorbereide sjablonen aan Laposta toegevoegd. Deze kunnen direct door u in gebruik worden genomen. De komende maanden volgen er meer voorbereide sjablonen.
Extra links en alt-tekst
Bij het invoegen van een afbeelding in uw nieuwsbrief kunt u nu ook een url intikken. De afbeelding wordt zo klikbaar. Tevens kunt u een 'alt-tekst' opgeven. Als een afbeelding in uw e-mail (nog) niet is geladen, wordt de (alt-)tekst getoond.
Nieuwe homepage
Onze homepage hebben we vernieuwd. En is nu opgesteld volgens de laatste regelen der kunst. Voor bezoekers via zoekmachines zijn er aparte landingspagina's; zij krijgen een homepage te zien die aansluit op hun zoekopdracht.
Partnerpagina
Voor onze partners is er nu een speciale partnerpagina. Op deze pagina vinden onze partners de afspraken terug die wij met hen hebben gemaakt. Ook staat er op de partnerpagina hoeveel bezoeken via hun site aan Laposta zijn gebracht, alsook hoeveel proefabonnementen en abonnementen hieruit voort zijn gekomen.
Snelle demo
Vandaag hebben we een demo aan onze site toegevoegd. Elke bezoeker kan zo snel ervaren wat de mogelijkheden van ons programma zijn. Voor de demo is het niet nodig persoonsgegevens in te vullen. Er kan direct met de demo gestart worden.
Feestelijke start Laposta
Met slingers, taart en champagne, en een symbolische druk op de knop, heeft Laposta vandaag het licht gezien. Na anderhalf jaar ontwikkelen zijn we live.
Vandaag is het feest. Morgen ontwikkelen we gewoon verder!