In Laposta krijg je alle vrijheid om jouw nieuwsbrief naar eigen wens vorm te geven en in te richten. Je kunt jouw eigen sjabloon ontwikkelen, een kant-en-klare sjabloon gebruiken dat voor je klaar staat en sjablonen op maat laten ontwikkelen.
Omdat Laposta een Nederlands programma is hebben we het altijd over een 'sjabloon'; dat woord is de Nederlandse variant van het Engelstalige 'template'.
In een sjabloon bepaal je alles wat met de opmaak van jouw nieuwsbrief te maken heeft, zoals de structuur in vakken en kolommen, het type blokken, de kleuren, het lettertype en de grootte en dikte voor koppen en teksten. In een sjabloon leg je dat vast, zodat je dit in al jouw nieuwsbrieven kunt gebruiken.
Een sjabloon voorkomt dat je jouw nieuwsbrief elke keer opnieuw moet vormgeven en zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrieven herkenbaar zijn voor je ontvangers.
(Jouw) Sjablonen in Laposta
Natuurlijk wil je dat jouw nieuwsbrieven er professioneel en goed uitzien. In een sjabloon kun je jouw huisstijl volledig toepassen. In Laposta heb je vier verschillende manieren om met jouw eigen professionele en unieke sjabloon te werken.
Beginnen in een leeg sjabloon, dat je volledig naar eigen wens kunt inrichten.Werken met (of vanuit) een kant-en-klaar sjabloon.Je zelfgemaakte sjabloon importeren.Een sjabloon-op-maat laten ontwikkelen.
Tip: in de drag & drop-editor kun je iedere campagne opslaan als jouw eigen sjabloon!
1. Beginnen in een leeg sjabloon
Als je een Campagne aanmaakt, dan kies je in Stap 3 van Laposta’s Zes Stappenplan een sjabloon. Je kunt daarbij kiezen voor een leeg sjabloon. Daarin bouw je zelf in de drag & drop-editor de volledige structuur en opmaak op. Als je alleen een tekst in je mail wil plaatsen, dan kan dat ook.
2. Kant-en-klare sjablonen
De kant-en-klare sjablonen zijn allemaal ontwikkeld door professionele ontwerpers. Ze zijn responsive en worden daarom op een correcte manier weergegeven op alle devices. Je kunt de kant-en-klaar sjablonen gratis gebruiken en hiermee direct aan de slag. Een kant-en-klaar sjabloon vul je in de drag & drop-editor met teksten, afbeeldingen, socials en video’s. Je kunt ook nog de structuur en het ontwerp helemaal naar jouw wensen (of huisstijl) aanpassen.
Tip: alle kant-en-klare sjablonen vind je in jouw account terug op de pagina Campagnes → Sjablonen → Drag & drop. Je mag een onbeperkt aantal sjablonen in jouw account opslaan.
3. Je zelfgemaakte sjabloon importeren
Kun jij zelf een sjabloon ontwerpen en programmeren in html en css? Dan kun je dit sjabloon aanvullen met een Laposta-specifieke commando's en importeren in jouw account. We hebben daarvoor voorbeelden, commando’s en richtlijnen voor je op een rij gezet, hier in onze documentatie.
4. Sjabloon-op-maat laten ontwikkelen
Krijg je jouw sjabloon niet zoals je het hebben wilt? Wil je een nieuwsbrief die gegarandeerd voldoet de eisen van digitale toegankelijkheid of automatisch content (laten) plaatsen vanuit een RSS-feed? Als je een betaald account hebt, dan kun je onze ontwerpers een profesioneel sjabloon op maat laten maken. Je kunt daarbij kiezen uit:
Ontwerp type Charlie - voor de drag & drop-editor
Op basis van je website en wensen maken onze ontwerpers een sjabloon. Zij doen dit met de (ruime) mogelijkheden die onze drag & drop-editor biedt.
Ontwerp type Joe – digitaal toegankelijk met editor op maat
Op basis van jouw wensen (en/of huisstijl) ontwikkelen onze ontwerpers in samenspraak met jou een sjabloon, waarin ook jouw wensen voor bijvoorbeeld digitale toegankelijkheid en feeds kunnen worden verwerkt. Een ‘Joe’ kent ook een andere, geavanceerde editor, waarmee jij bepaalt wat wel of niet en hoe aangepast mag worden.