E-mailmarketing

E-mailmarketing wordt algemeen beschouwd als de meest efficiënte en effectieve vorm van (online) marketing. Het is makkelijk en goedkoop en levert direct resultaat op.

Met e-mailmarketing verstuur je op grote schaal e-mails (nieuwsbrieven) om de band met je relaties te versterken en je omzet te verhogen.

Waar moet je aan denken als je met e-mailmarketing aan de slag gaat? Een overzicht in negen punten.

1. Wettelijke regels en verzendreputatie

Het is goed te weten dat je nieuwsbrieven wettelijk alleen mag versturen aan bestaande klanten en/of relaties die vooraf expliciet toestemming voor toezending hebben gegeven.

Bij Laposta houden wij ons graag aan de regels van de wet. Om misbruik te voorkomen controleren wij elk nieuw account en nieuwe relatielijst zorgvuldig; ook de inhoud en de resultaten van nieuwsbrieven scannen wij. Dit komt onze verzendreputatie ten goede; die is dan ook uitstekend.

2. Bescherming van bedrijfsgegevens

Bij Laposta hebben wij een stevig privacy statement opgesteld. Bij ons zijn je bedrijfsgegevens - je relatiegegevens, de inhoud van je nieuwsbrieven en je statistieken - in goede handen. Je gegevens zijn uitstekend beveiligd. Vanzelfsprekend zijn en blijven je gegevens jouw eigendom; wij stellen deze nooit beschikbaar aan derden.

3. Relaties importeren

In Laposta kun je je relaties eenvoudig en snel importeren via Excel. Met behulp van onze API kun je je eigen relatiesysteem ook koppelen aan Laposta. Nieuwe relaties en relatiegegevens komen zo automatisch in Laposta terecht.

We raden je aan behalve e-mailadressen ook andere relatiegegevens (als voor- en achternaam) te importeren. Met deze gegevens kun je je nieuwsbrieven personaliseren en je relatielijst segmenteren. Als je geboortedata van je relaties invoert, kun je ook verjaardagsmailings versturen.

4. Speciale koppelingen

Voor het synchroniseren van relatiegegevens zijn er speciale koppelingen voor Google Contacts en Magento. Voor WordPress is er een speciale plugin voor het plaatsen van een aanmeldformulier.

Elke nieuwsbrief kun je met één vinkje eenvoudig koppelen aan de statistiekenprogramma's Mtrack en Google Analytics. Zo weet je hoeveel extra bezoeken en verkoop (conversie) er naar aanleiding van je nieuwsbrief aan je website zijn gebracht.

5. Aanmeldformulieren

Voor het verkrijgen van nieuwe relaties kun je een aanmeldformulier op je website plaatsen. Mensen die zich via dit formulier inschrijven worden automatisch aan je lijst toegevoegd.

Je kunt ook een zogeheten zelfstandig aanmeldformulier gebruiken. Met een link kun je naar dit formulier verwijzen. Deze link kun je plaatsen op je website, in een handtekening onderaan je e-mail of op sociale media als Twitter en Facebook. Je kunt ook een aanmeldformulier helemaal zelf vormgeven.

Mensen die zich via een aanmeldformulier inschrijven worden automatisch aan je lijst toegevoegd.

Laposta voegt aan elke nieuwsbrief een afmeldlink toe; deze is wettelijk verplicht. Relaties die zich afmelden, worden automatisch uit je lijst verwijderd. Dit geldt ook voor relaties waarvan het e-mailadres is verouderd (en die tot hard bounces hebben geleid).

6. Profielverrijking

Aan je nieuwsbrief kun je een speciale wijzigingslink toevoegen, waarmee je je relaties hun eigen gegevens kunt laten inzien en wijzigen. Het bijbehorende wijzigingsformulier kun je eenvoudig opmaken. Dit onderdeel wordt profielverrijking genoemd.

7. Sjablonen

Voor het versturen van je nieuwsbrief heb je een sjabloon (template) nodig. Met een sjabloon zorg je er voor dat je nieuwsbrief er elke keer hetzelfde uitziet. Je kunt ook meerdere sjablonen gebruiken, bijvoorbeeld voor elk type nieuwsbrief één.

Voor een moderne professionele uitstraling van je nieuwsbrief kan een technisch geschoolde persoon, bijvoorbeeld je webbouwer, een html-sjabloon maken en importeren. Dit werk kunnen onze vormgevers ook doen; zij kunnen een ontwerp op maat voor je maken.

Verder kun je in je account kiezen uit tientallen kant-en-klare sjablonen voor onze drag & drop-editor. Deze sjablonen zijn direct inzetbaar. Desgewenst kun je ze in de editor verder vormgeven.

Als alternatief voor het werken met een sjabloon kun je een kant-en-klare nieuwsbrief importeren. Dit alternatief is alleen weggelegd voor technisch geschoolden.

8. Nieuwsbrief opstellen in zes simpele stappen

Aan de hand van een zes stappen-plan voorzie je je sjabloon van tekst, afbeeldingen en filmpjes, links en sociale media. In je nieuwsbrief kun je ook verwijzen naar een bestand. Tijdens het vullen kun je van je nieuwsbrief een preview bekijken. Tussendoor kun je aan jezelf of een paar anderen een testmail versturen.

Op een later tijdstip kun je aan nieuwe relaties je nieuwsbrief nazenden.

Je kunt je verzonden nieuwsbrief op je website plaatsen . Ook kun je je verzonden nieuwsbrief op Facebook, Twitter en LinkedIn zetten .

9. Resultaten bekijken

De resultaten van je nieuwsbrief zijn live. Direct na het versturen van je nieuwsbrief sijpelen de eerste statistieken binnen. Wat is de acceptatieratio, de openratio, de leesratio, de klikratio, de bezoekratio en de afmeldratio van je nieuwsbrief? Elke handeling van elke relatie vind je in je statistieken terug.

Ook van elke lijst en elke relatie houdt Laposta statistieken bij.