Nieuwsbrief maken

Een digitale nieuwsbrief maken is niet moeilijk. Je hoeft er maar drie dingen voor te doen: relaties invoeren, een sjabloon uitkiezen en een nieuwsbrief opstellen. Na verzending kun je de resultaten van je nieuwsbrief live bekijken.

1. Relaties invoeren

In Laposta kun je snel een groot relatiebestand importeren. We raden je aan behalve e-mailadressen ook andere relatiegegevens (als voor- en achternaam) te importeren. Met deze gegevens kun je je nieuwsbrieven personaliseren en je relatielijst segmenteren. Als je geboortedata van je relaties invoert, kun je ook verjaardagsmailings versturen.

Voor het verkrijgen van nieuwe relaties kun je een aanmeldformulier op je website plaatsen. Mensen die zich via dit formulier inschrijven worden automatisch aan je lijst toegevoegd. Je kunt ook een zogeheten zelfstandig aanmeldformulier gebruiken. Met een link kun je naar dit formulier verwijzen. Deze link kun je plaatsen op je website, in een handtekening onderaan je e-mail of op sociale media als Twitter en Facebook.

Laposta voegt aan elke nieuwsbrief een afmeldlink toe; deze is wettelijk verplicht. Relaties die zich afmelden, worden automatisch uit je lijst verwijderd. Dit geldt ook voor relaties waarvan het e-mailadres is verouderd (en die tot hard bounces hebben geleid).

Aan je nieuwsbrief kun je een speciale wijzigingslink toevoegen, waarmee je je relaties hun eigen gegevens kunt laten inzien en wijzigen. Het bijbehorende wijzigingsformulier kun je eenvoudig opmaken. Dit onderdeel wordt profielverrijking genoemd.

2. Sjabloon uitkiezen

Een sjabloon zorgt ervoor dat je nieuwsbrief er elke keer hetzelfde uit ziet. Je kunt ook meerdere sjablonen uitkiezen, bijvoorbeeld voor elk type nieuwsbrief één.

In Laposta kun je uit tientallen kant-en-klare sjablonen voor onze drag & drop-editor kiezen. Deze sjablonen zijn direct inzetbaar. Desgewenst kun je ze in de editor verder vormgeven. Als je technisch bent geschoold (in html) kun je een zelfgemaakt html-sjabloon importeren. Tot slot, kun je door onze vormgevers een ontwerp-op-maat laten maken.

Als alternatief kun je een kant-en-klare nieuwsbrief importeren. Dit alternatief vraagt veel technische kennis en is daarom alleen weggelegd voor techneuten, zoals webbouwers.

3. Nieuwsbrief opstellen

Aan de hand van een zes stappen-plan voorzie je je sjabloon van tekst, afbeeldingen en filmpjes, links en sociale media. In je nieuwsbrief kun je ook verwijzen naar een bestand. Tijdens het vullen kun je van je nieuwsbrief een preview bekijken. Tussendoor kun je aan jezelf of een paar anderen een testmail versturen.

Je nieuwsbrief kun je met één vinkje eenvoudig koppelen aan de statistiekenprogramma's Mtrack en Google Analytics. Zo weet je hoeveel extra bezoeken en verkoop (conversie) er naar aanleiding van je nieuwsbrief aan je website zijn gebracht.

Op een later tijdstip kun je aan nieuwe relaties je nieuwsbrief nazenden.

Je kunt je verzonden nieuwsbrief op je website plaatsen . Ook kun je je verzonden nieuwsbrief op Facebook, Twitter en LinkedIn zetten .

Resultaten bekijken

De resultaten van je nieuwsbrief zijn live. Direct na het versturen van je nieuwsbrief sijpelen de eerste statistieken binnen. Wat is de acceptatieratio, de openratio, de leesratio, de klikratio, de bezoekratio en de afmeldratio van je nieuwsbrief? Elke handeling van elke relatie vind je in je statistieken terug.

Ook van elke lijst en elke relatie houdt Laposta statistieken bij.