Een aanmelding voor je nieuwsbrief is vaak het eerste contactmoment met je nieuwe relatie. Hoe maak je een aanmeldformulier dat aantrekkelijk is, goed werkt en zorgt voor een goede 'start van jullie nieuwe relatie'? In dit artikel geven we praktische tips.

1. Houd het kort en simpel

Hoe minder velden je bevraagt, hoe groter de kans dat iemand zich aanmeldt. Als je alleen de informatie vraagt die je écht nodig hebt voor de verzending van je nieuwsbrieven, zoals een voornaam en e-mailadres, dan vergroot je de kans op een nieuwe aanmelding.

Tip: in het zelfstandige en ingebedde aanmeldformulier dat in Laposta bij iedere lijst automatisch wordt genereerd, kun je per formulier per veld aangeven of het moet worden getoond en of het verplicht moet worden ingevuld. Bekijk de documentatie daarvoor voor het zelfstandig formulier en voor het ingebedde formulier.

2. Zorg voor een duidelijk voordeel

Waarom zou iemand zich inschrijven? Geef een concreet voordeel voor jouw nieuwe abonnee, bijvoorbeeld: 

  • Ontvang wekelijks exclusieve tips.
  • Krijg 10% korting op je eerste bestelling.

3. Gebruik sociale bewijskracht

Mensen vertrouwen andere mensen meer dan jouw organisatie of onderneming. Laat daarom zien dat al vele anderen de nieuwe abonnee voorgingen, bijvoorbeeld door toe te voegen hoeveel relaties zich al hebben ingeschreven: “Al 5.000 mensen gingen je voor.”

4. Maak het visueel aantrekkelijk

Een goed ontwerp trekt de aandacht en zorgt voor vertrouwen. Gebruik daarom een rustige lay-out met voldoende witruimte. Voeg ook een pakkende afbeelding toe die aansluit bij je merk, of plaats je logo voor extra herkenbaarheid.

Tip: je kunt je formulieren in Laposta zelf vormgeven. Bekijk in de documentatie hoe je de vormgeving aanpast van het zelfstandig aanmeldformulier en hoe je de vormgeving van het ingebedde formulier aanpast. 

Nog niet helemaal naar wens? Je kunt het formulier ook helemaal zelf vormgeven.

5. Schrijf een bedankje

Als iemand op de verzendknop op je aanmeldformulier heeft geklikt, dan wordt een bedankpagina getoond. Zorg dat die pagina is ingericht met een goede tekst waarin je jouw nieuwe relatie bedankt voor de aanmelding en eventueel nogmaals laat zien welk voordeel dat jouw relatie gaat opleveren. Als je een automatische welkomstmail inricht (zie de volgende stap), dan kun je jouw relatie daarvan alvast op je bedankpagina informeren.

Tip: je kunt in het zelfstandig aanmeldformulier een relatie na aanmelding ook direct doorverwijzen naar een pagina op jouw eigen website, hier zie je hoe je dat kunt doen.

6. Maak een bevestigingsmail

Na aanmelding wil je dat je nieuwe relatie daar meteen een goed gevoel aan overhoudt. Je kunt daarvoor zelf een welkomstmail in Laposta maken, door hiervoor een eenvoudige automation in te richten. Bedank daarin je nieuwe relatie en vertel bijvoorbeeld wat deze kan verwachten in jouw nieuwsbrief. Bied daarin eventueel nog een (extra) afmeldmogelijkheid aan, voor het geval iemand zich per ongeluk heeft aangemeld.