De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is sinds 2018 van kracht en heeft veel veranderd in hoe we omgaan met persoonsgegevens. Toch maken veel organisaties, vaak onbewust, nog steeds enkele fouten bij het versturen van nieuwsbrieven. Dit kan niet alleen leiden tot klachten en boetes, maar ook tot verlies van het vertrouwen bij je relaties.

In dit artikel bespreken we vijf veelgemaakte fouten bij het versturen van digitale nieuwsbrieven en laten we zien hoe je ze voorkomt (en dat is in Laposta echt heel eenvoudig!).

1. Vraag expliciete toestemming 

Een vooraf aangevinkt vakje of ‘stille’ aanmelding is niet toegestaan om iemand toe te voegen aan een relatielijst. De AVG vereist een actieve opt-in: de abonnee moet zelf aangeven jouw nieuwsbrief te willen ontvangen.

Gebruik daarom duidelijke taal, zoals 'Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen.' en maak daarvoor een extra checkbox die jouw relaties kunnen aanvinken. Zo doe je dat in Laposta.

2. Duidelijke informatie over gebruik van gegevens

Je moet mensen vooraf duidelijk informeren waarvoor je hun gegevens gebruikt. Een vage tekst of helemaal geen uitleg voldoet niet aan de AVG. 

Vermeld daarom in het aanmeldformulier waarvoor het e-mailadres wordt gebruikt. Voeg eventueel een link naar je privacyverklaring toe, of omschrijf waar jouw privacyverklaring staat.

3. Gebruik goede lijsten

Het is niet toegestaan om zonder expliciete toestemming oude klanten of gekochte adressen te mailen.

Bouw daarom jouw eigen verzendlijst op via je eigen aanmeldproces. Je kunt daarvoor de aanmeldformulieren in je account gebruiken en vind hier tips om het aanmeldproces te optimaliseren.

Wil je oude contacten opnieuw benaderen? Stuur eerst een mail waarin je expliciet toestemming vraagt door bijvoorbeeld op deze manier een toestemmingscampagne in te richten.

4. Duidelijke afmeldmogelijkheid

Elke nieuwsbrief moet een afmeldlink bevatten die goed zichtbaar is. Het verwijderen of verbergen van deze link is verboden.

Laat daarom de (standaard) afmeldlink in Laposta altijd staan. Deze voldoet automatisch aan de wet. Zorg dat deze duidelijk leesbaar blijft en gebruik geen kleinere lettergrootte of slecht contrasterende tekstkleur. 

5. Verwerkersovereenkomst afsluiten

Als je een nieuwsbriefprogramma zoals Laposta gebruikt, dan ben je verplicht om een verwerkersovereenkomst af te sluiten.

Bij Laposta kun je eenvoudig een verwerkersovereenkomst tekenen voordat je nieuwsbrieven gaat versturen en deze downloaden via je accountinstellingen. Als je dat wilt, dan kun je (als je een betaald abonnement hebt) ook jouw verwerkersovereenkomst door Laposta laten tekenen.

Maakt iemand anders, zoals een communicatiespecialist, voor jou de nieuwsbrieven in jouw Laposta-account? Denk dan zelf ook aan een overeenkomst met die verwerker.  

Meer weten?

Wil je hierover meer weten? Bekijk ook ons uitgebreide AVG-dossier of neem contact op met onze helpdesk.