Met Laposta beschik je over een uitstekend verzendmedium. Op het juridische en technische vlak doen wij het maximale om je nieuwsbrief keurig in de mailbox van je relaties af te leveren.
Helaas heb je daarmee geen garantie dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. De kwaliteit van je relatielijst(en), je onderwerpregel, en de inhoud en opmaak van je nieuwsbrief zijn ook van belang. Voor deze onderdelen ben je zelf verantwoordelijk.

Aan de hand van een lange lijst met criteria beoordelen spamfilters of je nieuwsbrief als spam wordt gekwalificeerd. Op elk criterium scoort je nieuwsbrief punten; heb je te veel punten, dan krijgt je nieuwsbrief de kwalificatie spam.

Elke provider en elk spamfilter hanteert een ander algoritme. Hierdoor kan het gebeuren dat een nieuwsbrief door de ene provider wel en door een andere provider niet wordt tegengehouden. Te strak afgestelde spamfilters houden nogal eens ten onrechte nieuwsbrieven tegen ('false positives').

Naast spamfilters kunnen je relaties je nieuwsbrief ook als spam markeren. Dit verslechtert je verzendreputatie en kan ervoor zorgen dat spamfilters nog strakker worden afgesteld. Voor je relaties is vooral een relevante inhoud en de juiste frequentie van belang.

24 Tips die helpen te voorkomen dat je nieuwsbrief als spam wordt beschouwd

Allereerst: om de ontvangende partij extra zekerheid te geven over de afzender en de inhoud van jouw nieuwsbrief, en daarmee extra reden om de mail te vertrouwen, is het belangrijk om je domein te authenticeren. Dit is goed voor de aflevering van je nieuwsbrieven ('deliverability').

In onderstaande tips laten we je zien wat je naast die authenticatie allemaal nog meer kunt doen. Centraal bij al deze tips staat het principe: wees eerlijk, transparant en zorgvuldig. 'Don't act like a spammer, otherwise you'll be treated like a spammer.'

Dit moet je vooral wel doen

1. Verstuur nieuwsbrieven alleen aan 'goede relaties'

Wettelijk mag je nieuwsbrieven alleen versturen aan bestaande klanten en/of relaties die hiertoe vooraf expliciet toestemming hebben gegeven.

2. Zorg voor een goede onderwerpregel

Gebruik niet onnodig hoofdletters, spaties of vreemde karakters. Strooi niet met leestekens. Vermijd spamgevoelige woorden als gratis, korting, test of voordeel. Lees ook onze tips over het schrijven van een goede onderwerpregel

3. Gebruik als afzendadres een mailadres van je organisatie

Maak in een keer duidelijk van wie je nieuwsbrief afkomstig is. Verstuur je nieuwsbrieven daarom vanuit je eigen domeinnaam en niet vanuit een privé- of webmailadres.

4. Zorg voor een goede inhoud

Maak je nieuwsbrief interessant en gevarieerd. Vermijd platte verkoop. Lees ook deze tips: Wat zijn goede onderwerpen voor mijn nieuwsbrief.

5. Specificeer je boodschap; werk eventueel met segmenten

Pas de inhoud van je nieuwsbrief aan voor je verschillende doelgroepen. Je kunt die verschillende doelgroepen in segmenten plaatsen en gericht benaderen. Je kunt ook gebruik maken van conditionele inhoud om je relaties alleen inhoud te bieden die aansluit op hun wensen of interesses.

6. Vermijd spamgevoelige onderwerpen

Besteed niet of nauwelijks aandacht aan typische spamonderwerpen als porno, viagra, drugs, casino, schulden, medicijnen en medische behandelingen.

7. Neem voldoende tekst in je nieuwsbrief op

Een te lage tekst/afbeelding-ratio scoort negatief bij spamfilters. Richtlijn is één alinea tekst per afbeelding. Verstuur nooit alleen
afbeeldingen. Of naar verhouding veel te grote afbeeldingen. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor afbeeldingen waarop je tekst hebt geplaatst, omdat je die opmaak van een alinea mooier vond; daar denken spamfilters dus anders over.

8. Gebruik 'normale' interpunctie in je teksten

Gebruik ook in je nieuwsbrief niet onnodig hoofdletters, spaties, leestekens of vreemde karakters
Schrijf niet: Kom naar de OPENING VAN ONS NIEUWE KANTOOR!! Net als bij het onderwerp van een nieuwsbrief, wil je geen nieuwsbrief vol onnodige hoofdletters. Dat is precies wat spammers wel doen.

9. Schrijf correct Nederlands

Maak geen onnodige taalfouten. Het lijkt anders net een automatisch en slecht vertaalde tekst van een spammer. 

10. Personaliseer je nieuwsbrief

Zet boven je nieuwsbrief een gepersonaliseerde aanhef (Beste Jan, Geachte heer Van Klink). Zo ziet je relatie direct dat deze nieuwsbrief echt alleen voor diegene is bedoeld en varieer je ook nog eens in je onderwerp in een massmail. Je personaliseert jouw nieuwsbrief in Laposta eenvoudig door relatievariabelen toe te voegen; hier lees je hoe je de inhoud van jouw nieuwsbrief personaliseert.

11. Verwijs naar je eigen website

Link in je nieuwsbrief altijd naar je eigen website. Op die manier krijgt jouw relatie de bevestiging dat deze nieuwsbrief van jou of jouw organisatie is. Gebruik daarbij geen letterlijke links, daarover lees je hier meer.

12. Neem je contactgegevens op

Vermeld je bedrijfsgegevens in je nieuwsbrief. Meestal doen organisaties dit onderaan de nieuwsbrief, in de zogeheten footer. Daaronder kun je dan je tekst plaatsen die duidelijk maakt hoe je relaties zich kunnen afmelden voor je nieuwsbrief.

13. Vraag relaties je afzendadres op te nemen in hun adresboek

Als jouw relaties jouw afzendadres opnemen in hun adresboek, dan zal jouw nieuwsbrief bij die relaties niet meer in een spammap belanden. Het draagt bij aan de herkenning van je nieuwsbrief. Voeg boven- of onderaan je nieuwsbrief standaard deze regel toe: 'Voeg info@mijnbedrijf.nl toe aan je lijst met veilige afzenders.'

14. Test je nieuwsbrief uit

Kijk of en hoe je nieuwsbrief aankomt in de diverse e-mailprogramma's, met name in Outlook, Hotmail en Gmail. Let op: als je een nieuwsbrief test met een afzendadres dat gelijk is aan het adres (of de domeinnaam in het adres) dat de test ontvangt, is de kans groter dat jouw nieuwsbrief als spam wordt beschouwd. Je kunt eventueel contact opnemen met je eigen ICT-afdeling om hiervoor een aanpassing in jullie spamfilter te doen.

Niet doen (10)

Nu je weet wat je wel moet doen, behandelen we ook wat je echt niet moet doen. Dit lijken misschien open deuren op basis van bovenstaande opsomming, maar we kunnen dit genoeg benadrukken. 

15. Verstuur nooit nieuwsbrieven aan 'foute relaties'

Houd je aan de wet. Verstuur geen nieuwsbrieven aan gekochte of geleende e-mailadressen. Verzamel ook geen e-mailadressen via internet ('scraping'). Je mag deze relaties gewoonweg geen nieuwsbrieven versturen met ons programma.  

16. Importeer geen fors verouderde relatiebestanden

De overgrote meerderheid van je relaties zal een nieuw of ander e-mailadres hebben. Of is misschien helemaal geen echte relatie meer van jou. Gebruik dus geen fors verouderde relatiebestanden. Het gebruik hiervan leidt tot een lage acceptatie- en hoge afmeldratio. Daarmee verslechter je je verzendreputatie.

17. Maak niet voor elke nieuwe nieuwsbrief nieuwe lijsten aan

Voorkom dat je afgemelde relaties en relaties die tot een hard bounce hebben geleid, per abuis opnieuw een nieuwsbrief toestuurt. Maak daarom niet steeds nieuwe lijsten om die afmelders opnieuw te mailen. Wil je graag jouw relatielijst actualiseren, omdat je bijvoorbeeld oud-klanten uit je lijst automatisch wil verwijderen? Maak dan je lijst leeg en importeer je actuele relatiebestand; de relaties die zich afgemeld of hebben geleid tot een hard bounce blijven dan bewaard en worden uitgesloten van verzending. Daarover lees je hier meer.

18. Verstuur geen nieuwsbrieven naar tientallen mailadressen van hetzelfde bedrijf

Wil je een interne nieuwsbrief versturen? Neem dan even contact op met je afdeling ICT, zodat het spamfilter hierop kan worden ingesteld. Als je een nieuwsbrief verstuurt naar veel relaties van hetzelfde bedrijf, met hetzelfde soort e-mailadres (met daarin dezelfde domeinnaam), dan kunnen spamfilters dit beschouwen als een 'overval'. Misschien werkt dit bedrijf ook met algemene e-mailadressen waarmee je meerdere relaties bereikt?

19. Vermeld geen directe url

Schrijf in je nieuwsbrief: 'Bezoek onze website' en plaats hier je link achter. Gebruik dus geen letterlijke links, zoals je hier ook leest.

20. Plaats geen extreem grote afbeelding bovenaan je nieuwsbrief

Houd rekening met de hoeveelheid tekst in je nieuwsbrief. Zorg voor een goede tekst/afbeelding-ratio.

21. Rommel nooit met de afmeldlink

Verwijder deze niet. Verklein deze niet. Maak deze niet onzichtbaar. En plaats ook geen honderd witregels tussen je laatste tekstregel en de afmeldlink. Wist je dat die afmeldlink eigenlijk heel nuttig is?

22. Schrijf onderaan je nieuwsbrief geen disclaimer

Schrijf niet dat je nieuwsbrief voldoet aan alle spameisen. Dit is iets wat spamberichten juist wél doen.

23. Verstuur niet te vaak en niet te veel

Zorg voor een juiste frequentie. Voorkom dat je relaties je nieuwsbrief als junkmail aanmerken. Waarschijnlijk zit je zelf ook niet te wachten op een stortvloed aan nieuwsbrieven.

24. Voorkomen slordig gebruik van html

Importeer je zelf een nieuwsbrief of een html-sjabloon? Voorkom dan echt slordig gebruik van html! Wees zorgvuldig in je html-codes en gebruik zeker geen overbodige tags.