Het versturen van een nieuwsbrief kan een hele klus lijken. Die gedachte 'Ha, een nieuwsbrief versturen. Dat moet ik doen!' komt vast wel eens voorbij. Maar dan begint het: waar schrijf ik over? Heb ik wel iets te melden? En nog belangrijker, wat vinden mijn lezers eigenlijk interessant? Waar lezen ze graag over?

Drempelvrees voor het schrijven van een nieuwsbrief is helemaal niet vreemd. Gelukkig helpen deze tips om die drempel te overwinnen.

Een goede en doeltreffende nieuwsbrief voegt waarde toe voor je lezers. Een nieuwsbrief geeft jou de uitgelezen kans om jouw lezers te betrekken bij wat je doet en wat je te vertellen hebt.

Laat jouw expertise zien

Toon bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten. Wat is er bijzonder aan en welk voordeel bieden ze jouw lezers? Laat dit zien in woord, beeld en/of video. Vertel verder waar je mee bezig bent. Geef een aantal voorbeelden, laat bijvoorbeeld zien waar je tegenaan loopt en wees concreet. Je kunt ook je successen tonen en vieren, door in te gaan op wat je hebt bereikt, hoe je dat hebt gedaan, voor wie en waarom.

Natuurlijk kun je ook ingaan op algemene ontwikkelingen in je eigen sector en jouw lezers hierin bijpraten. Wat leeft er? Wat zijn de laatste trends? Welke innovaties zijn er? Blijf daarbij wel bij je eigen expertise en laat je niet afleiden door randzaken. Zoom in op details om jouw eigen vakmanschap te laten zien. 

Inhaken op gebeurtenissen

Een nieuwsbrief is een uitstekend middel om actueel te zijn. Haak daarom in op de actualiteit; een speciale aanbieding voor Koningsdag of de Olympische Spelen, of extra informatie over de verkiezingen of Oud & Nieuw. Je kunt ook een klant of medewerker in het zonnetje zetten, natuurlijk met een leuke foto en quote. 

Je kunt belangrijke bijeenkomsten of evenementen in een agenda zetten en je nieuwsbrief ook inrichten als een uitnodiging voor bijvoorbeeld een open dag, lezing of congres. 

Vertel ook slecht nieuws, als dat nodig is. Wat gaat er niet goed en hoe gaat jouw organisatie daarmee om? En als je een veelgestelde vraag hebt, kun je die natuurlijk heel goed in een nieuwsbrief behandelen door het antwoord daarop duidelijk uit te leggen.  

Weggevers en interactie

Natuurlijk ervaart een klant jouw nieuwsbrief als toegevoegde waarde als jij wat weggeeft. Dat kan een cadeau zijn, maar ook korting op je product of dienst. Mensen houden van interactie, dus betrek je lezers bijvoorbeeld bij een prijsvraag of laat ze raden naar een uitslag. 

Geen platte reclame

Er zijn ook valkuilen die je beter kunt vermijden in je nieuwsbrief. Maak bijvoorbeeld geen platte reclame: poch niet, schreeuw niet en vermijd zo irritatie bij je lezers. Het herhalen van dezelfde boodschap kan ook gaan vervelen; zorg dus dat je steeds met iets nieuws en fris komt om de aandacht vast te houden.

Veel inspiratie voor je volgende nieuwsbrief!