Laposta zorgt ervoor dat jouw nieuwsbrieven echt aankomen in de 'inbox' van je relaties. Alles is technisch perfect geregeld en we zorgen ervoor dat er geen spam via onze servers wordt verstuurd.
Wat doet Laposta om een goede deliverability te hebben en houden?
Om jouw nieuwsbrief daadwerkelijk te bezorgen bij jouw relaties moet worden voorkomen dat deze blijft hangen in een spamfilter of terechtkomt in een junkmailfolder. En daarvoor is het toverwoord: deliverability.
Laposta helpt je bij het verkrijgen van een uitstekende deliverability. Dat gaat niet vanzelf, maar vereist onze continue aandacht. Een goede deliverability is net zomin vanzelfsprekend als een goede ranking in zoekmachines. Zoals de algoritmes bij zoekmachines regelmatig worden aangepast, worden spamfiltertechnieken steeds verder verfijnd om spammers te ontmoedigen.
Bij deliverability spelen grofweg drie factoren een rol:
- De reputatie van de (technische) verzender
- De reputatie van de afzender, en
- De inhoud en opmaak van jouw nieuwsbrief
De verzenderreputatie is onze zorg. De afzenderreputatie en de inhoud en opmaak van jouw nieuwsbrieven komen (deels) voor jouw rekening. Wat jij kunt doen om te voorkomen dat spamfilters jouw nieuwsbrief blokkeren lees je hier [].
Zo bewaken we de kwaliteit van jouw lijst(en)
- Relaties die een hard-bounce opleveren worden automatisch uit jouw lijst uitgeschreven.
- Relaties die bij zes opeenvolgende nieuwsbrieven een soft-bounce opleveren, worden ook automatisch uit jouw lijst uitgeschreven.
- Spamgevoelige zaken, zoals het toevoegen van een bijlage aan jouw nieuwsbrief, staan we met ons programma niet zonder meer toe.
- Afzenderadressen moet je bij ons eerst bevestigen.
- We maken gebruik van SPF, Sender ID en DKIM.
Een korte toelichting op dat laatste, technische punt. Met SPF, Sender ID en DKIM legitimeren wij onszelf als e-mailverzender. Met behulp van SPF (Sender Policy Framework en Sender ID) kan de mailserver van jouw relatie controleren of onze mailserver gerechtigd is om jouw nieuwsbrief te versturen. Met DKIM (Domain Keys Identified Mails) kan de mailserver van jouw relatie controleren of onze handtekening overeenkomt met de handtekening van jouw nieuwsbrief.
Tot slot, als verzender van nieuwsbrieven deel je bij Laposta jouw IP-adressen met anderen. Dit is gebruikelijk. Het betekent wel dat jouw verzendreputatie deels afhankelijk is van de verzendreputatie van andere klanten met wie je een IP-adres deelt.
Zoals wij jouw verzendreputatie bewaken, bewaken we die ook van andere klanten. Daarbij is het zo, dat wij de nieuwsbrieven van onze klanten automatisch rangschikken naar kwaliteit en daarbij toewijzen aan andere verzendclusters, om de kwaliteit van onze aflevering zo hoog mogelijk te houden.
Overigens is het zo dat providers bij de beoordeling van jouw verzendreputatie steeds meer waarde gaan toekennen aan jouw domeinreputatie dan aan jouw IP-reputatie.
Grotere klanten kunnen binnen Laposta via een eigen IP-adres (een 'dedicated IP-adres') een volledig eigen verzendreputatie opbouwen. Hierover kun je meer informatie inwinnen bij onze helpdesk.